Tradera meddelar idag att de inlett ett "omfattande samarbete" med nätbutiken Webhallen. Detta samarbete innebär att större delen av Webhallens sortiment kommer att finnas tillgängligt hos Tradera.
Auktionssidan, som ägs av eBay, säger att detta är ett steg mot att i större grad tillhandahålla nya produkter till fast pris ifrån olika företag. Gustav Gyllenhammar, vd på Tradera, säger följande om utvecklingen:
– E-handelslandskapet förändras och allt fler e-handelsaktörer upptäcker fördelarna med att använda en onlinemarknadsplats som Tradera som ett komplement till försäljning via egen webbshop. Vi är oerhört glada över att Webhallen valt Tradera som en strategiskt viktig säljkanal.
Webhallen ser ut att ha samma plan som CDON.com, dvs att försöka bredda och växa så mycket som möjligt, och de säger följande om denna nya kanal:
– Vi ser Tradera som en naturlig komplettering av våra egna säljkanaler och som ett led i att fortsätta vår framgångsrika tillväxt. Tradera har ett stort antal besökare varje vecka och vi ser en klar fördel i att vårt utbud exponeras även för dessa potentiella köpare, säger Wilhelm Sporrong på Webhallen.
Detta är tydligen inte den första nätbutiken som blivit uppvaktad av Tradera. De ska ha samarbeten med RoyalDesign och Beauty Planet sedan tidigare. Sedan finns det givetvis massor av e-handlare som lägger upp passande delar av sitt sortiment på auktionssidan.
Fashion by Tradera
Vi upptäckte för någon vecka sedan att Tradera öppnat en separat nätbutik på sin sida. Denna går under namnet Fashion by Tradera och sortimentet består av produkter som säljs på tradera, men finare presenterat. Det är helt enkelt ett nytt sätt att upptäcka produkter på deras sida. Vi kommer förmodligen att få se mer av detta båda ifrån Tradera och andra merförsäljningskanaler.
Deras jobb är att hjälpa andra att sälja sina produkter och nu verkar de alltså satsa på hela sortiment ifrån stora e-handlare. En inte helt oväntad utveckling, då eBay gör detta i USA, men ändå intressant.
Frågan är vilken merförsäljningskanal man skall satsa på. Tiden e-handlare kan lägga på externa kanaler är förmodligen ganska begränsad. Ett vinnande koncept borde vara låg friktion för att få upp e-handlarnas produkter och samtidigt leverera många besökare.
Källa: press via e-post
Efter att vi publicerat denna nyhet i vårt nyhetsbrev har det slagit oss att Fashion by Tradera verkar bestå av produkter ifrån dessa samarbeten. RoyalDesign ligger t.ex. bakom vissa av produkterna. Betyder detta att vi kanske får se "Hemelektronik by Tradera" bestående av Webhallens produkter? Vi inväntar pressmaterial gällande denna shop-in-shop och vet förhoppningsvis mer inom kort.