Vilka företag är egentligen bäst i Sverige på att ge bra service? Det var huvudfrågan när tävlingen ServiceScore avgjordes på en gala i Stockholm i går kväll. Sedan tidigare hade tre kandidater utsetts i 22 kategorier, och nu var det dags att på sedvanligt vis dela ut guld, silver och brons.
I kategorin "E-handel" - som var en ny kategori för i år - var de nominerade Adlibris, CDON.com och Ellos. Efter en tuff kamp stod det klart att Adlibris hade gått segrande ur striden.
- När ServiceScore för sjunde året i rad mäter hur svenska konsumenter upplever vilken service de får, är det Adlibris som får de högsta omdömena i klassen "E-handel", berättar företaget i ett pressmeddelande.
Mycket bra eller inte alls bra?
Vinsten är baserad på svar i en undersökning, där 3 300 konsumenter har fått vara med och tycka till. De fick ta ställning till ett antal företag och ange hur de tyckte att de presterade på en femgradig skala där "mycket bra" var det bästa alternativet och "inte alls bra" var det sämsta.
När svaren hade räknats ihop stod det klart att Adlibris hade fått flest bra betyg och minst antal dåliga. Strax därefter kom CDON.com, och på tredjeplatsen hamnade alltså Ellos. Med i undersökningen fanns också bland andra Boozt, Nelly och Mathem.
"Kundmötet en otroligt viktig faktor"
Även i andra kategorier, som till exempel "Hemelektronik" och "Kläder sport & mode", fanns det dock företag som sysslar med e-handel. I modekategorin kunde till exempel Stadium stoltsera med att ha tagit hem vinsten för andra året i rad.
- Vi insåg tidigt att kundmötet är och kommer att vara en otroligt viktig faktor mot den ökande konkurrensen från befintliga och nya konkurrenter, både fysisk som inom e-handeln. Det i kombination med fantastisk personal och butikschefer som brinner för kundmötet har fört oss till den positionen vi har idag och utmärkelsen i ServiceScore, säger Markus Enebrink, försäljningschef på Stadium Sverige, i en kommentar.