Gudrun Sjödén, som inte bara driver ett framgångsrikt klädföretag utan även en prisad e-handel, har blivit utsedd till Årets entreprenör av Veckans Affärer. Hennes klädmärke omsätter en halv miljard och hon har bedrivit e-handel sedan 1997. Omnämnandet kom med följande motivering:
”Hållbart och personligt är ledorden i det företagande som kommit att bli Sveriges exportstarkaste modemärke med en årlig omsättning på en halv miljard kronor.
Företagerskan, grundaren och ägaren, nyss fyllda 70, har inga planer på att slå ned på takten. I hennes värld är ökad tillväxt ett medel att göra världen bättre genom goda produkter och hållbar design. Genom att aldrig släppa ifrån sig makten över det egna företaget har Årets entreprenör skapat en kompromisslös profil med en utmärkande stil och dessutom gjort Kulturtanten till ikon långt utanför Sveriges gränser.”
Gudrun är minst sagt en ikon och vi är stolta över att ha denna drivna e-handlerska, på 70 bast, i vårt avlånga land. En e-handlare av hårt virke som sett många nätbutiker passera. I slutet på 2010 sade hon följande, till Computer Sweden, gällande uppstarten av nätbutiken för femton år sedan:
– Vi sålde till Tyskland och Norden. När boo.com kom runt 2000 läste jag hur mycket de omsatte – och vi omsatte ju mycket mer!
Kulturtanten kan Facebook
Hon var även tidig med att förstå hur Facebook skulle användas. Nu när kanalen visat sig vara ganska dålig för ren försäljning minns vi följande kommentar:
– Facebooksidan är en varumärkesbärare, vi vill inte utveckla det till en säljkanal. Det ska vara en kommunikationskanal till kunderna, till mina fans, sade Gudrun Sjödén till CS, 2010.
I dag har hon över 15 000 fans på sin Facebooksida vid namn Kulturtanten. Vi gratulerar Gudrun till utmärkelsen Årets entreprenör och hoppas hon fortsätter rocka loss med sin e-handel i lång tid framöver. Till Veckans Affärer säger hon följande:
– Jag tänkte en gång för länge sedan att kommer jag upp i en omsättning på 100 miljoner är det jättebra. Det gick ju relativt snabbt. De koncept vi har går bra att mångfaldiga i olika länder. Till exempel är jag förbluffad över hur bra det går i Frankrike, som har ett så starkt eget mode och egen stil, berättar Gudrun Sjödén.
Vill ni veta mer om Gudrun och hennes planer framöver skall ni läsa följande artikel i Nya Affärer. Där hon bland annat berättar om hur de tidigt bestämde sig för att växa med egna pengar, något som gett henne makten att bestämma vägen företaget skall gå. En väg som alltså hittills lett till en halv miljard i omsättning.
Källa: cs, va,
dagenshandel