Januari och februari är som vi vet inte den bästa perioden för e-handeln. Efter Black Friday och den för många intensiva julhandeln, brukar snarare årets första månader innebära svagare försäljning och en ökning i antalet returer.
Inledningen av året ger dessutom ett tydligt avtryck i hur mycket pengar vi spenderar på nätet. Vi tog en titt i Ehandel.se Analytics, och kunde därefter konstatera att början av året bjuder på ett lägre snittordervärde hos många e-handlare.
Ökning innan sommardippen kommer
När månaderna går och våren gör sitt intåg, får dock försäljningen fart igen - och snittordervärdet följer med. Utvecklingen har sett likadan ut i flera år.
- Utvecklingen var inte helt oväntad med tanke på att de senaste åren har sett ut just såhär. Snittordervärdet har ökat under första delen av åren för att sedan minska under sommaren. Och till hösten kommer en ny topp innan julhandeln drar igång. Troligen fortsätter alltså snittordervärdet att öka även under maj månad, innan sommardippen är här, kommenterar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
Lägre snittorder än 2017
Frågan är dock ifall 2018 kommer att vara ett lite mer återhållsamt e-handelsår än 2017. Siffrorna visar nämligen också att snittordervärdet har sjunkit från 2017 års nivåer. Det kan i och för sig också kan innebära att vi handlar mer än tidigare, men uppdelat på fler tillfällen. Dessutom sjunker snittordervärdet när fler väljer att handla i mobilen, vilket förstås också kan påverka utvecklingen.
LÄS ÄVEN: Vem tjänar mest - de med mobilsajt eller de utan?
I april 2018 hade snittordervärdet för svensk e-handel landat på 1285 kronor, vilket ligger mellan 2016 och 2017 års siffror.