I snart tre år har Asket haft en egen e-handel. Företaget, som främst säljer olika typer av basplagg för herrar, har sedan starten utmärkt sig bland annat genom att hålla stängt under Black Friday.
LÄS ÄVEN: E-handeln Asket håller stängt under hela Black Friday
"Måste be om informationen"
Nu har Asket bestämt sig för att dra sitt strå till stacken för att öka transparensen inom modeindustrin. Företaget ska nämligen sluta med så kallade “made in”-märkningar, som hittills har varit vanliga i branschen. Istället ska Asket använda sig av en egen branschstandard, som har döpts till “Full Traceability”. Initiativet lanseras i samband med Fashion Revolution Week, som inleds i dag.
- I fem år har #FashRev-rörelsen arbetat för transparens i modeindustrin genom att uppmuntra konsumenter att ställa högre krav på information och få märken att faktiskt berätta mer om sina plagg. Men problemet kvarstår - vi måste fortfarande be om informationen. Och svaret är ofta bristfälligt, säger Askets medgrundare August Bard Bringéus, i ett pressmeddelande.
Via “Full Traceability” är det tänkt att Askets kunder ska få information om hela produktionskedjan. Att märka alla plagg enligt den nya modellen kommer enligt företaget att ta tid, men redan nu ska plagget “The Oxford Shirt” ha kartlagts hela vägen tillbaka till bomullsodlingen.
Målet: 100 procent spårbart i slutet av året
Enligt Askets sätt att se på saken är den traditionella märkningen "made in" missvisande, eftersom ett plagg ofta har passerat flera länder under produktionens gång.
- Vi har varit extremt transparenta redan från början, men det är inte förrän nu som vi faktiskt ställer alla frågor. Vi vill att samtliga plagg i vår kollektion ska vara 100 procent spårbara i slutet av året, och hoppas att detta ska inspirera fler märken att ansluta sig. Genom att sätta en högre standard för transparens tvingas vi ta hänsyn till den sanna kostnaden av plaggen vi skapar och bär, säger Bringéus.