ANNONS

Försöker LensWay lura sina kunder?

Försöker LensWay lura sina kunder?
ANNONS

Dagens Media skriver om hur nätbutiken LensOn går till "skarpt angrepp" mot konkurrenten LensWay. De anklagar dem för prisdumpning och för att lura sina kunder. För bara två veckor sedan rapporterades det om hur Konsumentverket krävde en förklaring av LensWay gällande deras "Garanterat lägst pris" som de har på sin sida.

Problemet var att Konsumentverket kunde hitta billigare priser än de på LensWays sida. Men håll i hatten för de lägre priserna kunde hittas hos LensWay själva, via jämförelsesidorna. De verkade alltså hålla två olika priser mot sina kunder, där det på deras sida var mycket högre.

– Förstagångsköpare använder prisjämförelsesajterna för att se lägsta pris och där placerar sig LensWay medvetet lägst. När kunderna sedan kontaktas via mejlutskick för att köpa nya linser, handlar de däremot till det ordinarie sajtpriset. På det här viset lurar LensWay sina trogna kunder, säger Kim Persson, vd för LensOn.

Kim skall även ha varit i kontakt med prisjämförelsesidorna gällande LensWays marknadsföring. De skall tydligen ha fått till svar att de listade priserna var kampanjpriser. Kim är dock inte nöjd med detta:

– Men om det rör sig om en kampanj så måste det enligt marknadsföringslagen tydligt framgå vad som är ordinarie pris och hur lång kampanjperioden är. Inget av det här syns i LensWays erbjudanden hos prisjämförelsesajterna. Det handlar inte om kampanjer utan om prisdumpning.

När vi besöker LensWay och sedan besöker dem via Prisjakt presenteras vi med två olika sidor. Det linspaket vi klickat på via Prisjakt går även ifrån 392kr till 191kr. Vi får också se skylten "Garanterat lägst pris" vilken vi inte fick se i den "prisjaktfria" versionen. Det verkar inte bättre än att LensOn och Konsumentverket har rätt i sin kritik.

LensWay "original" och via Prisjakt:


Det intressanta är dock att när vi gör samma test på LensOn får vi i princip exakt samma resultat. Ett linspaket för 679kr kostar via prisjakt 441kr. Skillnaden är att LensOn tydligt strukit över det gamla priset och markerat det nya priset, 441kr, som "Kampanjpris". Det roliga är att det var kampanjpris på linserna när de kostade 679kr så "kampanjskylten" har endast flyttats.

LensOn "original" och via Prisjakt:


Både LensOn och LensWay behandlar alltså kunder ifrån Prisjakt annorlunda än de som kommer ifrån annat håll. Vi skulle även bli förvånade om dessa är de enda aktörerna som separerar kunder på detta sätt.

Vad som är godkänt eller inte godkänt ska inte vi bedöma, det känns dock som att de kastar sten i glashus. Det är inte första gången Konsumentverket granskar näthandlares prissättning. För bara någon vecka sedan skrev vi om hur Tretti var i skottlinjen. Nu inväntar Konsumentverket ett svar ifrån LensWay innan de går vidare med ärendet.

 

Källa: dagensmedia (1)(2)

Denna nyhet publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se