ANNONS

Lovefilms kunder lämnar efter reklamkampanj

Lovefilms kunder lämnar efter reklamkampanj
ANNONS

Lovefilm som är en del av Amazon granskas av Reklamsombudsmannen efter att deras senaste reklamkampanj blivit anmäld av flera personer. Den anklagas för att vara sexistisk och könsdiskriminerande.

Lovefilm vill visa att de börjat erbjuda uthyrning av TV-spel och vill därmed skoja till det lite. De visar en man som spelar TV-spel då frugan komer in med vad som verkar vara tvätten och mannen får lova att aldrig mer köpa TV-spel.

Svenska Dagbladets spelredaktör Tove Bengtsson säger följande till Eurogamer:

- Den [reklamen] är problematisk, den cementerar bilden av att bara killar spelar spel. Den inkluderar bara heterosexuella män i en relation, alla andra grupper faller bort och kvinnorna i reklamen framställs dessutom som rätt hemska.

På Lovefilms Facebook-sida är kommentarerna inte nådiga och vi läser inlägg som:

"Jag har varit hyrkund hos er sedan 2008, nu är jag på väg att säga upp abonnemanget. Bra jobbat! Er reklamkampanj lyckas verkligen äckla mig på alla fronter."

"Tyvärr LoveFilm, efter er oerhört töntiga reklam måste jag tyvärr överge er. Forever. Punkt."

"Jag ska ju uppenbarligen bara sura över att min kille har kul och inte kunna ha kul med honom eftersom tv-spel inte är för tjejer. Fan vad unket."

"Två av mina vänner som jag gett era julklappspresentkort har beslutat sig för att inte använda dem till följd av synnerligt dåligt val av marknadsföring. Grattis."

Straffet i den sista kan förmodligen Lovefilm ta men kunderna är uppenbarligen mycket upprörda över kampanjen. Det handlar inte enbart om reklamfilmen ovan utan de ska även vara en tunnelbanekampanj med affischer på killar som lovar att aldrig mer köpa TV-spel. Det är faktiskt dessa affischer som blivit anmälda.

Reklamen skall nu börjat sändas på TV4 vilket talar för fler anmälningar enligt Dagens Media. Twitter är även fyllt av mindre positiva kommentarer gällande Lovefilms kampanj.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se