ANNONS

SpÄdomar om kommande E-handelsÄr

SpÄdomar om kommande E-handelsÄr
ANNONS

DÄ var det dags för ett nytt e-handelsÄr. Vi har i vÄr föregÄende nyhet sammanfattat e-handelsÄret 2011. Nu Àr det dags att blicka framÄt. Vi bad dÀrför flera personer inom e-handelsbranschen att ge oss deras spÄdomar gÀllande e-handelsÄret 2012. Det Àr en mycket intressant lÀsning som ni finner hÀr nedanför. I fall att dessa spÄdomar slÄr in har vi ett minst sagt intressant Är framför oss.

Dan Nilsson

E-handlare: RoligaPrylar.se

  • CDON gör ett nyförvĂ€rv inom sportbranschen, kanske Sportamore om ej för tidigt. Annars blir det nog 2013 🙂
  • CDON blir sedan uppköpta av Amazon under hösten.
  • Klarna slĂ€pper en plĂ„nbokstjĂ€nst kopplad till kortbetalning kallad Klarnakort. Samla kort- och fakturaköp pĂ„ ditt Klarnakonto och betala en gĂ„ng i mĂ„naden. Du lagrar dina kortuppgifter hos Klarna för att bibehĂ„lla one-click-checkout som med Klarna Faktura.
  • Inom frakt kommer vi se minskad anvĂ€ndning av ekonomitjĂ€nster frĂ„n BorĂ„sföretagen som inser att service ocksĂ„ handlar om leveranstid, det rĂ€cker inte att svara pĂ„ mail snabbt eller packa ordern snabbt om den Ă€r ute pĂ„ lastbilar i 2-3 dagar innan den nĂ„r kunder. Samtidigt ökar andelen försĂ€ndelser som skickas spĂ„rbart, primĂ€rt Ă€r det Posten Varubrev som tar andelar.
  • Breddningen bland de stora "varuhusen" sĂ„som CDON, Webhallen, HalĂ©ns, Pixmania med flera utökas och de blir i princip heltĂ€ckande och branschöverskridande. MĂ„nga smĂ„ e-handlare slĂ„s ut eller tappar i prisjĂ€mförelsekriget. Lönsamheten sjunker inom alla branscher. Samtidigt sĂ€nker majoriteten av butikerna sina fraktavgifter för att konkurrera Ă€ven dĂ€r. Vi ser som ett resultat av detta vĂ„r första stora konkurs inom e-handeln sedan Datorbutiken.com

Katrin Lundgren

E-handlare och leverantör: Kodmyran.se

  • Betalmarknaden för e-handel blir mer och mer konkurrensutsatt och att det kommer att mĂ€rkas att konkurrensen hĂ„rdnar, det kommer att göra att vi e-handlare dĂ€rmed fĂ„r bĂ€ttre villkor och fler tjĂ€nster att vĂ€lja mellan hos varje betalleverantör.
  • Betalleverantörerna kommer att strĂ€va mot att bli mer heltĂ€ckande och erbjuda faktura, kort och direktbetalning via dem. Jag tror alltsĂ„ att Svea Webpay, samt Dibs och Auriga kommer att försöka erbjuda direktbetalning med endast avtal via dem i stĂ€llet för med alla banker. Jag tror ocksĂ„ att med Klarnas nytillskott av pengar sĂ„ kommer de att slĂ€ppa nya spĂ€nnande tjĂ€nster för e-handeln inom Sverige och ocksĂ„ börja att erbjuda fler lĂ€nder för att fortsĂ€tta ligga i framkant inom betalning.
  • Jag tror att facebook kommer att slĂ€ppa sin egen e-handelsmodul, som blir provisionsbaserad, de kommer att ta % pĂ„ varje vara som sĂ€ljs dĂ€r
  • Jag tror att vi fĂ„r se en tillbakagĂ„ng av bredden nĂ€r vi gör webbsidor, I och med att fler surfar pĂ„ plattor sĂ„ kommer fler att anpassa sina sidor efter det Ă€ven om vi nu har gigantiska skĂ€rmar.
  • Posten kommer Ă€ntligen att slĂ€ppa sitt API för val av leveransstĂ€lle ;-), eller kanske Ă€ndĂ„ inte... Det blir nog 2013

Kajsa Knapp

E-handlare: CoolStuff.se

  • Inköpsbeslut drivna av sociala medier kommer öka
  • Ökad anvĂ€ndning av QR koder, praktiskt men ocksĂ„ roligt och kreativt
  • VĂ„ga vara annorlunda! Senaste tiden under e-handelns frammarsch har alla strĂ€vat efter att ha en ganska standardiserad e-shop. Jag tror man kommer sĂ€tta vĂ€rde pĂ„ att vara mer unik under 2012.
  • Kundrelationer kommer förĂ€ndras, du mĂ„ste förstĂ„ kunden och det rĂ€cker inte bara att följa lagen. Du mĂ„ste anstrĂ€nga dig mer, överraska.
  • Nya, kreativa, mobila betalmetoder kommer öka

Joakim Friedman

E-handlare: Sportamore.se

  • BekvĂ€mlighetsfaktorn fortsĂ€tter vara A & O. BekvĂ€mlighet kommer fortsĂ€tta vinna över kunder frĂ„n det fysiska mötet i samband med köp. Leveranstid, tillgĂ€nglighet och utbud regerar. Vi börjar prata om e-handel och distanshandel som "NĂ€rhandel" istĂ€llet.
  • Kriget om lokala ombud inleds. - Kunder kommer i högre utstrĂ€ckning krĂ€va leveransflexibilitet och butiker kommer fövĂ€ntas kunna leverera till just deras nĂ€rmaste ombud oavsett skrymmer. Schenker och Posten kommer bĂ„da gĂ„ pĂ„ offensiven för att teckna upp fler ombud och den som tecknar flest och mest lokala, kommer stĂ„ bĂ€st rustad inför framtiden.
  • StrukturaffĂ€rer - Vi kommer fĂ„ se flera strukturaffĂ€rer, inom bĂ„de livsmedel, barn, djurmat och skönhet.
  • Betalningslösningar - Vi kommer fĂ„ se en förĂ€ndring av villkoren kring betallösningar. Ökad konkurrens frĂ„n nya smarta aktörer leder till prispress.
  • NĂ€tdiet - 2012 blir Ă„ret dĂ„ vi pĂ„ riktigt slutar acceptera erbjudanden som inte Ă€r relevanta.
  • Sporthandeln - Sportamore.se ökar försprĂ„nget ytterligare som Sveriges i sĂ€rklass största och bredaste sportbutik pĂ„ nĂ€tet, och passerar samtidigt 500 000 kunder i Sverige.

Mattias Pihlström

E-handelskonsult: Brightstep.se

  • E-handeln kommer att fortsĂ€tta vĂ€xa, med minst 13% under 2012
  • Fler och fler traditionella detaljhandlare kommer att lansera e-handel. De detaljhandlare som har lanserat e-handel inser nu nyttan och kommer integrera mer med de fysiska butikerna
  • Vi kommer se brist pĂ„ e-handelschefer och överhuvudtaget en brist pĂ„ kompetens inom omrĂ„det e-handel
  • De redan etablerade och renodlade e-handlarna kommer bli Ă€nnu starkare med bredare sortiment och genom uppköp av mindre aktörer
  • De mindre nischade och nystartade aktörerna kommer fĂ„ det tufft, men de som Ă€r smarta i sin marknadsföring genom att bygga varumĂ€rke och fortsĂ€tta ligga högre Ă€n de traditionella aktörerna i sökmotorerna kommer att klara sig bra
  • De allra flesta som redan har e-handel kommer att lansera mobila versioner av sina sajter
  • Vi kommer se lĂ€splattor som kiosklösningar i fysiska butiker
  • MĂ„nga kommer fortsĂ€tta med sina internationella satsningar, Ă€ven utanför norden
  • Facebook kommer fortfarande vara en "spĂ€nnande" kanal, men fĂ„ som vet hur man fĂ„r ut bĂ€st nytta, vi kommer se fortsatt trevande i sociala medier
  • De traditionella kundklubbarna kommer övergĂ„ i lojalitet 2.0, nĂ„got mer kreativt Ă€n bonuspoĂ€ng baserat pĂ„ köp. Medlemskortet i plast försvinner
  • Öppenheten och informationsdelningen mellan e-handlarna kommer öka, det finns stort behov av erfarenhetsbyte, go #Emeet

Bernt Bergkvist

E-handlare: Parvelito.se

  • Uppköp istĂ€llet för egen E-handel
    MÄnga som pysslar med traditionell handel gÄr och sneglar pÄ det hÀr med E-handel. En del Àr igÄng med mer eller mindre allvarliga försök att etablera sig pÄ nÀtet. Jag tror att en bra lösning kan vara att köpa upp en framgÄngsrik nÀtaktör i sin bransch och pÄ sÄ sÀtt fÄ en rivstart samtidigt som man blir av med en konkurrent som man annars hade pÄ nÀtet. Vi kommer fÄ se en hel del sÄdant hÀr under 2012.
  • Andra uppköpskandidater
    Det finns en del bolag som efter att ha etablerat sig nu ocksÄ börjat fÄ kassaflöde utan att de direkt vÀxer snabbt. Det brukar vara ett bra skede för att bli uppköpt har det visat sig genom historien. Det Àr vÀldigt vanskligt att peka ut vem som blir uppköpt, och vem som vÀljer att köpa, men skall man peka upp ett par bolag som Àr vÀlkÀnda sÄ sÀger jag Payson och Certitrade. TvÄ relativt smÄ företag med bra teknik, vÀlkÀnt varumÀrke, en position pÄ marknaden som de har jobbat hÄrt för att nÄ. LÀckra munsbitar för stora finansföretag som vill etablera sig pÄ den lukrativa marknaden för internetbetalningar. Min gissning Àr att Intrum köper minst ett av dem, kanske bÀgge om de Àr till salu.
  • Konsolidering
    Det finns mÄnga företag som snickrar webbutiker och sÀljer dem, eller hyr ut dem. Vi ser priser pÄ webshopar frÄn nÄgon femtiolapp i mÄnaden, ibland till och med gratis mot en liten provision, samtidigt som kraven frÄn E-handlarna om funktionalitet blir fler och fler. Det finns bara en vÀg att gÄ, och det Àr börja gÄ samman för att minska pÄ konkurrensen och kunna höja priserna. Vi kommer sÀkert fÄ se en del samgÄenden redan under 2012.
    Även inom en del branscher Ă€r utbudet större Ă€n efterfrĂ„gan. Skall jag peka ut nĂ„gra omrĂ„den sĂ„ Ă€r det vĂ€l heminredning, barnklĂ€der och leksaker som det frĂ€mst rĂ„der en överetablering pĂ„. Massor med smĂ„ shopar som fĂ„r enstaka order dĂ„ och dĂ„, dĂ€r det inte finns ekonomi för marknadsföring, dĂ€r man kanske inte har den vassaste designen eller de bĂ€sta produktbilderna. Alla pengar Ă€r lĂ„sta i ett varulager som man inte kan omsĂ€tta. Det vore bra om det blev en vĂ„g av uppköp dĂ€r och att en rad butiker sedan lades ned.
  • Nordisk transportmarknad
    2012 blir Äret dÄ jag tror att transportföretagen börjar förstÄ att Norden kan bli en mycket större marknad om man slutar ta vÀldigt mycket mer betalt bara för att ett paket passerar en grÀns. Det rÀcker med att ett bolag börjar sÄ följer de andra snabbt efter. Med tre dagars transporttid och 15% högre pris jÀmfört med inrikes borde det bli en bra affÀr för alla.
  • Det blir dyrt att synas pĂ„ nĂ€tet
    Radiolyssnandet minskar, för folk lyssnar pÄ Spotify. TV-tittandet minskar, eftersom folk tittar pÄ nÀtet i olika playtjÀnster eller Youtube. Dagstidningarna tappar upplaga snabbt. IstÀllet för att stÄ och titta pÄ reklamtavlor nÀr man vÀntar pÄ buss, tÄg och flyg sÄ stirrar man pÄ sin smartphoneskÀrm. VÀrdet av att synas och höras pÄ andra stÀllen Àn Internet har minskat, och det tror jag leder till galopperande priser för internetannonsering.

Sarah Wittbom

Marketing Manager: NordicEcommerceKnowledge.se

E-handelsÄret 2012, jag tror...

  • ... flera inom leverantörssegmentet tror jag kommer fĂ„ det tufft 2012. Betallösningssidan Ă€r ett exempel pĂ„ det. Det finns otroligt mĂ„nga leverantörer och det som erbjuds samt prismodellen kan vara nĂ„got svĂ„r att greppa. NĂ„gra betallösningar tror jag kommer komma med nya tjĂ€nster inom 2012 och det kommer skingra tveksamheter inom detta segment. Vissa kommer att fĂ„ ett rejĂ€lt försprĂ„ng medans andra kommer fĂ„ det tuffare. jag tror ocksĂ„ det kommer bli tydligare att de Ă€r konkurrenter i nĂ„gon form. Jag kommer med spĂ€nning att följa just betallösningssidan för dĂ€r tror jag det kommer hĂ€nda mycket 2012. En riktigt vass mobiltjĂ€nst tror jag vi ocksĂ„ fĂ„r bevittna födelsen pĂ„ under 2012.
  • ...flera verksamheter pratar om att deras leverantörer inte fungerar som de ska. Man har ocksĂ„ blivit mer mogen nĂ€r det gĂ€ller att kravstĂ€lla. Vi kommer se mĂ„nga e-handlare i Sverige byta leverantörer inom till exempel betallösningar och e-postverktyg.
  • ...vi kommer se mĂ„nga intressanta förflyttningar pĂ„ bra e-handelspersoner i Sverige. Framför allt sĂ„ Ă€r det mĂ„nga som agerat rĂ„dgivare som pratar om att arbeta i en e-handel. Att de personerna lĂ€gger ytterligare en verksamhet inom e-handel till sin meritlista kommer innebĂ€ra mycket bra för svensk e-handel.
  • ...att detta Ă„ret kommer vi fokusera pĂ„ lönsamhet istĂ€llet för sociala medier, mobil handel och tillvĂ€xt. Även vi blir pĂ„verkade av det ekonomiska lĂ€get och branchen i sig Ă€r sĂ„ pass mogen nu sĂ„ lönsamhet Ă€r det dominerande ordet för e-handel 2012.
  • ...Amazon tror jag kommer gĂ„ in pĂ„ riktigt pĂ„ vĂ„r mark och det kommer mĂ€rkas. Jag vill gĂ€rna tĂ€nka att det kommer innebĂ€ra mycket bra för oss i och med att nĂ€tet kommer att anvĂ€ndas Ă€nnu mer av vanliga konsumenter. Men för vissa e-handlare kan det vara ett orosmoment.
  • ... sen tror jag pĂ„ ryktet om att Facebook kommer börsintroduceras detta Ă„ret. Det och Groupon Ă€r tvĂ„ intressant exempel pĂ„ hur sociala medier nu börjar spela bland de stora grabbarna. Dock tror jag att de kan innebĂ€ra en kĂ€nga för omrĂ„det i sig. (Groupon tex) Det har gĂ„tt sĂ„ fort och sĂ„ bra sĂ„ ett bakslag tror jag vi kan se detta Ă„ret för att de sen ska ta ny mer stabil fart kommande Ă„r.

Vi tackar Dan, Katrin, Kajsa, Joakim, Mattias, Bernt och Sarah för att de vÄgade ge oss deras spÄdomar. Vi önskar alla e-handlare ett gott nytt Är och hoppas att ni vill hÀnga med oss nÀsta Är igen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se