Mattias Pihlström, på företaget Brightstep, tipsade oss om en rapport strax innan jul som handlar om digitalt IQ. Det är ett analysföretag vid namn L2 som tittat på 55 återförsäljare i Europa och analyserat deras kompetens inom e-handel och digitala kanaler.
Eftersom det just nu är lugnt på nyhetsfronten har vi haft tid att titta igenom rapporten och den är faktiskt ganska intressant. Den innehåller även en del fina siffror som att e-handeln i Storbritannien, Tyskland och Frankrike förväntas växa ifrån 93 miljarder dollar, 2011, till nästan 150 miljarder 2015. E-handeln ska alltså växa med 12 procent varje år.
"E-handel kommer att skilja vinnarna från förlorarna. Den europeiska detaljhandelns tillväxt sjunker med 2,3 procent från år till år, medans e-handeln förväntas växa med 12,2 procent årligen", säger Scott Galloway, grundare av L2
Vi har tidigare i år skrivit om hur Storbritannien ligger i framkanten av e-handelns utveckling. Över tio procent av alla inköp sker där via nätet, i Sverige ligger vi runt 5 procent. Vi får även reda på att Tyskland och Storbritannien tillsammans ska ha fler nätkonsumenter än i USA.
Bland de företag som rankas högst gällande deras digitala kompetens hittar vi Asos, H&M, Net-A-Porter och den franska butiken Sephora. De separerar alltså inte renodlade e-handlare och traditionella butiker utan allt handlar om deras digitala satsning, har man butiker ska de gissningsvis knytas samman homogent med e-handeln.
De flesta butiker i toppen kommer inte oväntat ifrån landet där e-handeln har störst marknadsandel, Storbritannien. Länderna själva har även de fått sig ett digitalt IQ, via ett genomsnitt, och Sverige ligger inte i topp utan hamnar i kategorin "Challenged" tillsammans med Tyskland. Det enda landet som klassificeras som geni inom digital kompetens är Storbritannien.
Här nedan kan ni se en liten presentationsvideo av rapporten och vill ni ladda ner den gör ni det här.