Detta meddelar Posten i ett pressmeddelande idag. De har genomfört en undersökning, med hjälp av TNS SIFO, under måndagen och tisdagen denna vecka. Enligt undersökningen ska 2 750 000 svenska konsumenter e-julhandlat (deras ord) i år och i genomsnitt spenderat 1 290 kronor på sina nätinköp. Posten meddelade även tidigare i veckan att de slog paketrekord då 352 000 paket passerade genom deras terminaler natten till tisdagen.
"På Postens terminaler hanteras denna vecka fler paket än någonsin tidigare och landets postombud och brevbärare har nu bråda tider med att få ut alla e-handlade böcker, filmer, kläder och leksaker som ska hamna under granen på julafton." -källa
Vi har för bara några dagar sedan skrivit om hur Adlibris slog rekord efter rekord och en dag skickade ut 70 000 böcker. Postens nya undersökning visar också att böcker varit den mest populära produkten under årets julhandel.
Årets mest populära julklappar på nätet
- Böcker (43 %)
- Filmer (20 %)
- Kläder (15 %)
- Leksaker (14 %)
- CD-skivor (14 %)
Arne Andersson, Postens e-handelsexpert, har följande kommentar till den fräscha undersökningen:
- Konsumenterna vet att de kan kapa julstressen genom att göra julklappsköp på nätet. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, även om man är sent ute med sin beställning. Dessutom får många av de julklappar som handlats på nätet i år plats i ett större brev vilket gör att varan levereras ända hem med brevbäraren.
Detta med att kapa julstressen har vi hört ifrån många olika håll denna julhandel. Folk verkar helt enkelt inte ha tid till att springa runt i en massa affärer utan föredrar den mycket smidigare e-handeln.
Bild: posten
Relaterade nyheter:
Posten rapporterar störningar och paketrekord
Postombuden känner av E-handelns framgångar