ANNONS

Vi undersöker: Leder fler kanaler till mer försäljning?

Vi undersöker: Leder fler kanaler till mer försäljning?
Får butiker fart på shoppinglusten?

Vi har gjort ett försök att reda ut ifall omnikanal får kunderna att handla mer.

ANNONS

Bland e-handlare med många fysiska butiker har det närmast blivit ett mantra att det är viktigt att finnas i flera kanaler, och att de flitigaste kunderna är de som besöker företaget både digitalt och i den riktiga världen. Många gånger kan det säkert stämma, och sitter man ändå på ett rejält butiksnät är det kanske dumt att inte använda det i mesta möjliga utsträckning.

Men bland e-handlare som står och velar mellan att hålla sig till nätet och att expandera med en handfull butiker, är det förstås inte så lätt att veta vilken som är den bästa vägen framåt.

Jämfört de senaste boksluten

Som så ofta annars har de stora frågorna inte några enkla svar, och att reda ut ifall omnikanal får kunderna att öppna plånboken är inte helt lätt. Men vi har givetvis gjort ett försök att konsultera Ehandelsindex i frågan - och kommit fram till att nej, det verkar inte så. Åtminstone inte på kort sikt.

Enligt Ehandelsindex har de icke primära e-handlarna ökat sin omsättning med 12,9 procent under det senaste året, medan de primära e-handlarna låg snäppet bättre till med en ökning på 13,9 procent. Då har vi endast inkluderat de butiker vi har minst två bokslut på, och då baserat våra siffror på utvecklingen mellan de två senaste boksluten.

"Väldigt lika utveckling"

12,9 och 13,9 procent motsvarar den sammanslagna omsättningsökningen bland butikerna i respektive grupp. I vår undersökning ingick 3 384 primära e-handlare och 1 136 icke primära e-handlare.

- Detta är inget optimalt sätt att få fram ett svar på hur omnikanal påverkar jämfört med pure play. Men vi kan åtminstone konstatera att utvecklingen för dessa två grupper är väldigt lika, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

Bland de primära e-handlarna ingår alla företag som vi vet, eller uppskattar, får mer än 50 procent av sina inkomster från försäljning på nätet. Resten - det vill säga allt från stora butikskedjor som börjat med e-handel till e-handelspionjärer som visat sig ha större framgång i den fysiska världen - klassar vi som icke primära e-handlare.

Mellan de två senaste boksluten har våra granskade primära e-handlare enligt Ehandelsindex haft en sammanlagd tillväxt på 7,2 miljarder kronor, medan motsvarande siffra för de icke-primära e-handlarna är 88,2 miljarder kronor. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se