I går skrev vi om kriget mellan Amazon och de lokala handlarna i USA. Nu på morgonen läser vi om en liknande sak i Sverige. Det är videotjänsten Voddler som attackerar de traditionella hyrfilmsbutikerna.
Detta ska ske via ett samarbete med Rabbles geopositionerings-app som listar erbjudanden ifrån närliggande butiker. Voddlers erbjudande går ut på att du får en gratis film om du istället för att gå in i en hyrfilmsbutik går förbi den. Vi gissar att de inte kan kontrollera detta stenhårt men när du närmar dig en videobutik kommer du alltså presenteras med Voddlers erbjudande som uppmanar dig att istället hyra film över nätet.
- Vi vill lyfta fram våra mobila appar, men framför allt är kampanjen menad att lyfta video-on-demand som ett alternativ till din fysiska hyrfilm. Det är enklare, snabbare och lättare än att gå ned till butiken, och dessutom slipper du sedan gå tillbaka med filmen efteråt, säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler, i ett mejl till dagensmedia.se.
Frågan vi ställer oss nu är givetvis om vi kommer att få se fler av dessa kampanjer där e-handlare, via mobilapplikationer, försöker sno affärer av lokala butiker. Det är en intressant utveckling som gissningsvis kommer att röra upp känslor hos butiksinnehavare.
Källa: press,
dagensmedia