ANNONS

Nya toppdomäner retar reklambranschen

Nya toppdomäner retar reklambranschen
ANNONS

För några månader sedan skrev vi en artikel som förklarade hur vårt kära Internet snart kommer att förändras. Det hela handlar om att de som delar ut världens alla toppdomäner, organisationen ICANN, har bestämt sig för att tillåta "fria" toppdomäner som exempelvis .pepsi, .ikea osv. Ni kan läsa mer om hur detta kommer att gå till i vår initiala artikel.

Nu har reklamindustrin i USA fått nys om ICANN:s planer och de är inte alls nöjda. Det har startats en koalition kallad CRIDO som står för "Coalition for Responsible Internet Domain Oversight" och dessa har fått med sig över hundra företag som nu jobbar för att de nya toppdomänerna ska stoppas.

Vad dessa företag och reklamindustrin är rädda för är att de nya toppdomänerna skall bli ett attraktivt mål för de som endast vill tjäna pengar på att köpa upp namn och sedan sälja dem vidare. De som äger ett varumärke kan givetvis processa för att få tillbaka en ny domän, som gör intrång i deras namn, men detta problem sägs nu kunna bli ännu större och kosta företagen ännu mer tid och pengar.

Inte i allmänhetens intresse

För att undvika detta problem kommer förmodligen de större företagen tvingas registrera domännamn bara för att hindra andra att ta dem. Något som med de nya toppdomänerna kan kosta uppemot 2 miljoner dollar över en 10-årsperiod.

Andra organisationer som t.ex. the Screen Actors Guild har även de uttryckt sitt missnöje med det nya toppdomänsystemet. De skriver följande i ett brev:

"ICANN:s beslut fattades inte i allmänhetens intresse, främjar inte konsumenternas förtroende, och är inte till nytta för allmänheten."

ICANN svarar kritikerna med att de bör läsa på hur den nya ansökningsprocessen fungerar. De menar på att det gör en noggran undersökning efter eventuella varumärkeskonflikter.

En av ICANN:s styrelsemedlemmar har även lämnat organisationen efter det att de nya toppdomänerna godkänts och börjat jobba för ett företag som skall hjälpa andra företag med ansökan till dessa nya domänsuffixer.

För att sammanfatta så anklagar flera organisationer ICANN för att endast vilja tjäna pengar via dessa nya toppdomäner och att de inte är i allmänhetens intresse. Vad vi förstår var en ny inkomstkälla inte en helt dold agenda när ICANN gick vidare med de nya toppdomänerna. Frågan är dock hur stort problemet med konflikter är och i vems intresse dessa nya suffixer ligger. Det enda vi vet säkert är att de nya toppdomänerna är svindyra då endast ansökan ska kosta över en miljon kronor.

 

Källa: arstechnica

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap