Prylbutiken Coolstuff meddelar att de just nu har fler kvinnliga kunder än manliga. Kvinnor sägs köpa teknikprylar som aldrig förr och enligt undersökningar är det kvinnorna som tar de flesta köpbesluten i hushållen.
"Vi har övervägande kvinnliga kunder och talet ser ut att stiga. Kvinnor köper mer användbara prylar inom kategorierna hem och livsstil, när männen istället föredrar att köpa spel och teknikprylar" säger Claes Hållenius, inköpare på Coolstuff.
Kvinnor ska föredra upplevelsen framför själva tekniken. Enligt det 3-åriga forskningsprojektet Female Interaction bör tekniken vara osynlig när man riktar sig till kvinnor. Upplevelsen skall komma först och du ska förklara vad produkten kan göra, de tekniska specifikationerna sägs vara mindre viktiga:
"Kvinnor har ett växande intresse för prylar och teknik. Här är det viktigt vad produkten i fråga kan göra för dem i praktiken och inte så mycket vad de tekniska specifikationerna är" berättar Christiane Vejlø, som står bakom två stora undersökningar om tekniktrender för kvinnor.
Coolstuff känner själva av hur marknadsföringen av "gadgets" är gammaldags och fyrkantig och hur den ofta riktas felaktigt.
"Vi blir ofta kontaktade av företag med erbjudande om marknadsföring, de berättar att de har målgruppen män mellan 20-30 år, som i deras ögon är vår huvudmålgrupp. Sanningen är att kvinnorna köper mer, och det ska vi helt klart anpassa vår marknadsföring efter. Vi marknadsför oss till exempel genom en hel del kvinnliga bloggare, som har en otroligt stark målgrupp. Utöver det har vi även ett mycket stort fokus på att köpa in produkter som attraherar denna målgruppen" säger Claes Hållenius.
Källa: press