Under förra året ska sportföretaget Adidas ha omsatt 1,6 miljarder euro via sina egna e-handelsbutiker och online-marknadsplatser. Nyligen meddelade företaget att den summan ska mer än dubblas inom bara två år. 2020 räknar företaget med att e-handeln ska stå för 4 miljarder euro, strax över 40 miljarder kronor, av företagets omsättning.
- Vår hemsida är den viktigaste butiken vi har i hela världen, ska företagets VD Kasper Rorsted ha sagt till Financial Times nyligen.
Adidas ska investera 900 miljoner euro under 2018 som till stor del ska gå till digitala satsningar och då även logistiken som ligger bakom e-handeln. Företaget ska även nyanställa 200 personer med digital expertis.
Den mest lönsamma kanalen
Under förra året växte företagets e-handel med 57 procent och e-handeln ska nu vara företagets mest lönsamma försäljningskanal. Planen är dock att nå 4 miljarder till 2020. På vägen mot detta mål ska det även finnas planer på att stänga ner fysiska butiker för att flytta mer fokus online.