I rapport efter rapport har vi fått läsa att B2B-marknaden inom e-handeln växer så att det knakar. I januari hette det bland annat att handeln mellan företag på nätet ökade med 18 procent mellan 2016 och 2017.
LÄS ÄVEN: B2B-företagen håller på att jaga ifatt B2C-företagen
"Bygger en ledande digital marknadsplats"
Därför var det kanske inte helt oväntat att den svenska e-handelsjätten CDON.com förr eller senare skulle rikta in sig på att sälja mer till företag. Och precis innan påskledigheten kom nyheten; CDON lanserar en egen B2B-sajt. Enligt ett pressmeddelande från Qliro Group riktar sajten, som är lanserad i en beta-version, sig till små och medelstora företag i Sverige.
- CDON.COM bygger en ledande digital marknadsplats. Som en del i detta lanserar vi nu en B2B-sajt till våra företagskunder. Vi gör detta kostnadseffektivt genom att dra nytta av CDON.COM:s skalfördelar och nyutvecklade plattform. B2B-sajten bygger på vår marknadsplatsmodell och så kallad drop shipment vilket innebär att vi kan stärka erbjudandet utan investering i ytterligare lagernivåer, säger Magnus Fredin, Head of CDON Marketplace, i en kommentar.
IT-utrustning och kontorsmaterial
CDON har enligt egen utsago sålt till företag även via sin befintliga e-handel, även om den i första hand har varit inriktad på att sälja till privatpersoner.
- Lanseringen av den nya B2B-sajten vidareutvecklar CDON.COM:s erbjudande och förenklar vardagen för små och medelstora företag, konstaterar Qliro Group.
Den nya B2B-handeln innehåller för närvarande främst IT-utrustning och kontorsmaterial. CDON:s ambition är dock att framöver erbjuda ett “brett och attraktivt sortiment till företagskunder i hela Norden”.