Viktor Tell och Mikael Söderlindh, som grundade e-handeln Happy Socks, har en ny storsatsning på gång. Den här gången är det klädmärket The Cords & Co, som killarna är delägare i. Märket sägs vara “det första klädmärket i världen med ett fokus på manchester-kläder”.
LÄS ÄVEN: Happy Socks säljer 75 procent för över en halv miljard
Nu har Söderlindh och Tell vänt sig till crowdfundingplattformen FoundedByMe för att lansera en kampanj, som de hoppas ska inbringa totalt 2,5 miljoner euro, eller motsvarande drygt 25 miljoner svenska kronor.
Pågår i en månad
Kampanjen lanseras den 28 mars därefter pågå i 30 dagar. Upphovsmännen menar att de hittat rätt metod för att få företaget att växa.
- Vi har ett utmanande tillvägagångssätt i allt vi gör och förutom att säkerställa kapital för vår resa framåt, ser vi också crowdfunding som en möjlighet att utveckla vår verksamhet. Det gör vi genom att engagera passionerade individer, som verkligen tror på vårt uppdrag och vår produkt. Vi tror att det är rätt, och ett modernt, sätt att bygga varumärken på, säger Mikael Söderlindh, grundare och initiativtagare till The Cords & Co, i ett pressmeddelande.
- Du kan inte göra allt på egen hand. Du måste skapa varaktiga relationer med människor som är lika passionerade för ditt varumärke som du är, hitta engagerade ambassadörer. Vi gör det genom att ge manchesterentusiaster världen över en möjlighet att bli delägare och även bli en del av The Cords & Co-familjen. Det finns inga begränsningar i vad vi kan uppnå gemensamt och vi kommer att bygga det här varumärket tillsammans, fortsätter han.
Butik i sex modestäder
Men faktum är att företaget redan påbörjat sin expansion. Förutom en egen e-handel har de på kort tid också sex fysiska butiker i “modehuvudstäder” runt om i världen, däribland Paris, Los Angeles, Stockholm, London och New York. Dessutom ska deras kläder finnas hos återförsäljare på ett 20-tal marknader världen över.