Den tredje upplagan av Emeet gick av stapeln under veckan och även denna gång var det Posten som ställde upp med lokal på sitt huvudkontor, Arken i Solna (se bild ovan). Eftersom jag själv driver en liten e-handel kommer mina reflektioner att vara från den synvinkeln.
Emeet är en un-conference, knytkonferens, där deltagarna själva bestämmer vilka ämnen som ska avhandlas. Till sitt förfogande har man då ett antal lokaler och en anslagstavla, grid, där ämnen anslås.
Detta var mitt första Emeet, men en sak som kommit fram tidigare har varit att gridden blivit svåröverskådlig pga sin storlek, något som arrangörerna tagit till sig till denna gång och delat upp den i tre mindre ämnesgriddar. Den första berörde Marknadsföring, den andra Design/Konvertering/SEO och den tredje Branchfrågor/Ekonomi.
Dags att fylla på Gridden
Efter inskrivning var det dags att sätta upp ett antal ämnen och griddarna fylldes snabbt på. Klockan 9:45 samlades alla i den stora Kristina-salen för ett officiellt välkomnande och lite information från arrangörerna och Posten-Arne i egenskap av värd. Eftersom en unconference skapas av deltagarna själva så finns det egentligen inga ramar, men några förhållningsregler fick vi ändå av Peter Höjman, Inget säljsnack och att tänka på ledorden "Sharing is caring".
Griddarna var uppdelade i sex block om 45 min. Min första session var en som passade mig väldigt bra, en där många mindre e-handlare diskuterade och där jag tror i princip alla deltog i diskussionen och kom med tips om ämnet. Session två hade en helt annan karaktär, där en e-handelsprofil ledde något mer föredragsliknande med frågor och svar. Tips om verktyg och annat som var nyttigt, men det kändes som lite över den nivå vi mindre e-handlare befinner oss.
Därefter vidtog en välsmakande lunch i Arkens personalrestaurang. Det är en fantastisk byggnad som Posten nu har som huvudkontor, både till utseende och funktioner inomhus.
Paneldebatten inleds
Efter en tredje session som även den bestod av mestadels mindre e-handlare och där alla deltog i diskussionerna var det dags för en paneldebatt för alla deltagare i den stora Kristinasalen. Panelen bestod av Mattias från Brightstep, Anders från Posten Logistik, Oscar från Payson, David från Jetshop och till sist Fredrik från Klarna. Moderator var en av lärarna från Hyper Island, Svein. Ämnet var en övergripande diskussion om e-handels framtid.
Panelen: Mattias från Brightstep, Anders från Posten Logistik,
Oscar från Payson, David från Jetshop och Fredrik från Klarna
Mattias Pihlström från konsultföretaget Brightstep började med att prata lite runt de problem man står inför vid uppstarten av en e-handelsverksamhet. Man underskattar ofta utmaningen med logistik, lager mm och sätter för stort fokus vid webdesign och funktioner i butiken. Fredrik Lennström, Klarna, pratade om att hygienfaktorn i svenska webbutiker gått upp kraftigt under de senaste åren, något som både han och församlingen var överens om att Klarna hade en stor del i. Klarna är en stor aktör och de krav man ställer på butikerna blir de facto en branschstandard som kommer både kunder och butiker till godo.
Vad gör leverantörerna för E-handlarna
Nästa fråga från moderatorn var ”Vad är nästa stora grej ni gör för e-handlare?” Anders från Posten Logistik började svara med lite om satsningarna Posten gjort i Norden senaste åren och att arbetet fortsätter för att skapa liknande tjänster mot fler länder i Europa. Det är en komplex fråga då samarbeten med postorganisationer i andra länder i vissa fall är mer eller mindre omöjliga då man är bittra huvudkonkurrenter på vissa marknader. Anders nämnde inga exempel men det är rätt uppenbart att han syftar på tyska posten som äger DHL och norska posten som äger Bring, som båda börjar bli stora aktörer i Sverige. Jetshop svarade att man inte har något stort att släppa just nu, utan utvecklingen fortgår med funktioner och detaljlösningar.
Klarna kokar ihop något hemligt
På en direkt fråga om vad Klarna har på gång, som man hört pratas om länge nu, skruvade Fredrik på sig och kunde bara svara på vissa delar. Att lansera Klarnas tjänster i fler länder är en stor grej som kommer under 2012, gränssnittet i Klarna online som sett likadant ut i flera år kommer att uppdateras inom kort. Fredrik upplevde samma problem som många andra med att hitta kompetenta tekniker för utveckling. Dessutom driver man utveckling av det ännu så länge hemliga projektet…
”Vad är nästa stora utmaning?” löd nästa fråga till panelen, där Anders från Posten nämnde att lyssna på kundernas behov men ändå få de stordriftsfördelar som man måste ha för att få ekonomi i sina tjänster. En tjänst för att leverera paket hem till kunder var ett exempel på en produkt som är under diskussion. Fredrik på Klarna nämnde ändrade kreditbedömningar baserat på den enorma mängd data som Klarna samlat på sig under åren. Man har vid tidigare tillfällen sagt att man är det fakturabolag som släpper igenom flest köp, vilket såklart är en fördel för handlaren.
Payson, som nyligen också klivit in på fakturamarknaden, vill öka takten och ligga i framkant. Jag som själv är kund hos just Payson och följer utvecklingen av tex moduler för Open source-system tycker att Oscar får gå hem på sin kammare och ta ett rejält tag om han ska ärligt kunna säga att man ligger i framkant. Detsamma gäller det faktum att man i sitt nya API tvingar kunden att registrera sig hos Payson är en ren konverteringsdödare som man bör ta bort omedelbart.
Försäljningen går först
En fråga som dök upp var bristen på sessioner med logistiktema under dagen. Fredrik Lennström trodde att det hade med att göra att det var många små e-handlare som deltog och att man där har fokus i första hand på försäljning, och att det är först när man uppnåt en kritisk volym som logistiken börjar spela stor roll. Fredrik tyckte även att det är så det måste vara, att jobba med att får försäljning först och trimma in flödet senare.
En mer närliggande framtidsfråga till panelen var ”Vad kommer under 2012?” Fredrik Lennström återanknöt till tidigare svar om lansering i fler länder, där man kommer att jobba för att Klarnas logga ska bli en kvalitetsstämpel för butiken även i dessa länder, som man anser att den är här. David från Jetshop pratade lite om experimentet med QR-koder som Jetshop hade på Stockholms Central, som en liten eye opener och för att öka kunskapen och se möjligheterna med QR-koder i e-handeln. Oscar från Payson svarade att man skulle fortsätta jobba med fullservice, dvs kortbetalning, bankbetalning, faktura och lösningar för mobilbetalningar. Anders från Posten sa att man skulle vara ödmjuka inför uppgiften pga den storlek och dominerande ställning Posten har, samt fortsätta jobba med nätet i Norden och därefter Europa. Mattias från Brightstep svarade att fortsätta ha fokus på mobil handel och göra det man kan bäst, fortsätta leverera kunskap.
Det fysiska mötet är viktigt
En av de stora fördelarna med en dag som Emeet är alla kontakter som knyts, hur gör panelen för att ta dessa kontakter vidare? Klarna var först att få svara igen, och Fredrik berätta lite om de turnéer man gör runt om i landet tillsammans med bla Jetshop och Posten, där man på små sammankomster utbyter idéer och erfarenheter med handlarna. David berätta om Jetshops eget event i Göteborg i maj där man försöker utbyta mycket med handlarna. I den avslutande diskussionen kom hotet från e-handel i andra europeiska länder upp, där vi i Sverige lider mycket av prissättningen av transporttjänster.
Arrangörerna: Peter Höjman, Wilma Östlund,
Rikard Westberg och Magnus Lundin
Efter paneldebatten vidtog ytterligare två sessioner, där jag själv hade förmånen att delta i två sessioner som passade mig och mina intressen bra. Klockan 17 var det så dags att summera ihop mötesdelen av dagen. Det var överlag positivt och man ansåg att detta Emeet var det bästa. Det var bra att dela upp gridden till tre separata ämnesgriddar, sessionerna i sig själva var bättre och verkade mer förberedda än vad vissa varit tidigare gånger, kvaliteten överlag på både arrangemang och sessioner var bättre.
Deltagare på avslutningssamlingen
Evenemangets sponsorer fick frågan av arrangörerna hur man tyckte att denna upplaga var jämfört med tidigare. Fredrik från Klarna tyckte att det var bättre kvalitet på deltagarna, David från Jetshop önskade fler sessions speciellt på eftermiddagen när griddarna var ganska tomma, Oscar från Payson tyckte att dagen varit spännande och att man i många sessioner inte hann diskutera riktigt klart. Ehandel.org var nöjd med dagen och ville slå ett slag för alla spontana möten.
Avslutning på Debaser
Efter detta var det dags för bussresa till Debaser Medis, där en välsmakande middag väntade.
Jag skulle vilja rikta ett varmt tack till arrangörerna som gjorde Emeet möjligt och till det trevliga event som det är, Wilma Östlund, Peter Höjman, Magnus Lundin och Rikard Westberg. Ni är otroligt inspirerande människor alla fyra. Ett stort tack även till evenemangets sponsorer Klarna, Brightstep, Posten Logistik, Jetshop, Payson och samarbetspartnern Ehandel.org. Men det största tacket vill jag ändå rikta till alla deltagare.
Jag träffade jättemånga spännande människor under dagen och en stor del av behållningen var alla diskussioner på fika, lunch och under kvällens middag. Det var som sagt många det var roligt att få ett ansikte på, det var många av branschens "kändisar" som det var roligt att få se i verkligheten och jag tänkte nämna en. Mattias Pihlström, VD för konsultföretaget Brightstep, som jag hade turen att träffa på någon session och som delade med sig av sina kunskaper och erfarenheter på ett imponerande sätt. Och då driver han ändå ett företag som lever på att informera människor om e-handel. Är inte det "Sharing is caring" så vet inte jag vad som är det…
Christer Hägglund
Fotofyndet.se
Relaterade nyheter:
E-handlare reflekterar över e-handelsträffen Emeet