E-handelsföretaget Bemz, vars affärsmodell främst går ut på att sälja designade överdrag till IKEA-möbler, har sedan starten 2005 expanderat sin verksamhet globalt.
Den första maj förra året tog Lekmergrundaren Niklas Jarl över rollen som vd efter Bemz grundare Lesley Pennington, som då gick vidare till en ny roll som Bemz vice ordförande. Under sitt första år som Bemz vd har Niklas Jarl framför allt fokuserat på en sak; Att få ordning på lönsamheten.
LÄS ÄVEN: Lekmer-grundaren Niklas Jarl ny vd för överdragsjätten Bemz
- Sedan jag tillträdde som vd i maj 2017 har jag fokuserat på att skapa förutsättningar för bolaget att ha en lönsam och kontrollerad tillväxt under kommande år. Bland annat har vi implementerat en ny marknadsföringsstrategi för att möjliggöra en starkare global tillväxt till en lägre kundanskaffningskostnad, byggt om vår supply chain för ökad kapacitet och halverad leveranstid, samt lanserat ett prisvärt instegssortiment för att bredda målgruppen, berättar han i ett mejl till Ehandel.se.
Svarta siffror i januari
Men trots att Bemz alltså hade fullt upp med ett antal strategiska projekt under 2017, lyckades bolaget under året få till en försäljningstillväxt på 18 procent, samt ett förbättrat resultat.
Under det senaste året har Bemz bland annat hunnit med en lyckad kampanj tillsammans med IKEA och designern Tom Dixon, och en Black Week som resulterade i en tillväxt på cirka 300 procent. 25 000 kunder har valt att köpa någon av Bemz produkter under 2017, och det här året ser inte direkt heller ut att bli någon besvikelse.
- 2018 har börjat lovande med en försäljningstillväxt på 40 procent och med svarta siffror på sista raden i januari. Det är ett kvitto på att vi är på rätt väg, sammanfattar Niklas Jarl.
"Helt annan kostnadsmedvetenhet idag"
Men de ovan nämnda förändringarna inom supply chain och marknadsföring är inte allt. Sedan Niklas Jarl tillträdde har Bemz sett över alla sina kostnader, "stora som små", berättar han.
- Stort fokus har legat på att ställa om bolaget till lönsam tillväxt och för att göra det har det krävts relativt stora förändringar på kort tid, skriver han, och fortsätter:
- Hela bolaget har en helt annan kostnadsmedvetenhet idag, och vi har tack vare detta redan sett ett förbättrat resultat och även en ökad försäljning. Turnarounden är dock fullt implementerad tidigast under andra halvåret 2018.
Du tog över efter företagets grundare, vilka möjligheter och svårigheter för det med sig?
- Jag är själv grundare och tidigare vd på Lekmer och har i och med den resan en stor förståelse för de olika perspektiven. Möjligheten är, som vid alla vd-byten, att få en injektion i bolaget, med nytt ledarskap och nya perspektiv. Jag tror att svårigheterna främst uppstår om skiftet sker utan tydlig förankring i organisationen. I vårt fall anser jag att processen sköttes på ett väldigt bra sätt från både styrelse och tidigare vd.
"Utesluter inte förvärv"
Även om Bemz ökade sina intäkter med cirka en femtedel under året som gick, menar Niklas Jarl att företaget var tvunget att hålla tillbaka när det kom till försäljningen. Detta eftersom förändringarna inom produktionen gjorde det svårt att samtidigt öka försäljningen.
- Nu ökar produktionskapaciteten löpande, vilket möjliggör en snabbare tillväxttakt framöver, konstaterar Niklas Jarl.
Nu har Bemz, som så sent som för något år sedan alltså prioriterade tillväxt framför lönsamhet, helt lagt om sin strategi. Lönsam och kontrollerad tillväxt är det som gäller. Planen är dessutom att omsättningen från andra länder än Sverige, en andel som redan ligger på över 70 procent, ska öka ytterligare.
- Inom den kortsiktiga planen jobbar vi med att förbättra vårt erbjudande på fler geografiska marknader samt att produktutveckla inom nya och befintliga vertikaler. Långsiktigt utesluter vi inte att även växa via förvärv, både på den nordiska marknaden och globalt, avslutar Niklas Jarl.