Efter att PostNord infört sina moms- och hanteringsavgifter, tycks nu vissa av säljarna på den kinesiska marknadsplatsen Alibaba ha bestämt sig för att sluta skicka sina varor till Svenska kunder.
Under helgen har ämnet diskuterats hett bland annat i vissa Facebookgrupper och när Ehandel.se kontrollerar saken tycks den stämma. Åtminstone en del av säljarna på Alibaba och deras internationella marknadsplats AliExpress skickar helt enkelt inte längre sina produkter till Sverige.
Meddelandet: "Shipment cancelled"
Den kinesiska e-handlaren ska även ha börjat skicka ut meddelanden till de svenska kunderna med budskapet att ingen leverans kommer att ske.
- Jag har sju paket på gång från Ali och inget har skickats. Jag får bara meddelanden med budskapet "shipment cancelled"... Det är vansinne att de gör så här! skriver en person i en Facebookgrupp.
- Jag fick ocksĂĄ ett sĂĄnt meddelande, kommenterar en annan.
En teori är att många säljare helt enkelt inte vill riskera att få sina saker i retur och därför undvikar att skicka hit dem från första början.
Ehandel.se söker Alibabas presstjänst för en kommentar.