Efter hundratusentals paket från Kina och månader av diskussioner om hur momsproblemet skulle lösas, kom den till slut på plats i går. PostNords administrationsavgift på 75 kronor för alla paket som kommer från länder utanför EU och understiger ett visst värde.
LÄS ÄVEN: PostNords Kinaavgift på väg ut till kunderna
Försvinner med nya momsregler
Avgiften har inte tilltalat alla och nu kan kritikerna pusta ut. I samma veva som den kom på plats stod det nämligen klart att avgiften inte är här för att stanna. Åtminstone enligt Tullverket, som i går gick ut med informationen i ett pressmeddelande.
- Den lösning som nu kommer att implementeras är tillfällig. Under 2021 införs en ny lösning inom ramen för den gemensamma tullagstiftningen inom EU där all tullhantering kommer att vara elektronisk, skriver myndigheten, och fortsätter:
- Samtidigt pågår ett arbete med en skattereform inom EU. Det innebär att samtliga EU-länder kommer att ha samma hantering av moms på försändelser från länder utanför EU.
LÄS ÄVEN: Nya momsregler i EU: Räcker att betala i hemlandet
PostNord har med sin nya hantering av paketen från Kina tagit på sig att säkerställa att alla försändelser är spårbara. Enligt Tullverket innebär det att privatpersoner "i teorin" kan betala in sin moms själva. Den som väljer att göra så bör dock vara medveten om att PostNords hanteringsavgift ändå tillkommer.
- I realiteten måste dock deklarationen upprättas genom ett EU-gemensamt normalförfarande i form av en formell deklaration. Det är en hantering som Postnord annars genomför för beställarens räkning i sin roll som ombud, och som Postnord också tar betalt för, meddelar Tullverket.
"Komplicerat" att betala momsen själv
Att deklarera sin moms själv är dock inget som Tullverket rekommenderar.
- Att på egen hand upprätta en deklaration är i dagsläget komplicerat eftersom det är många olika uppgifter och koder som ska fyllas i dokumentet. Deklarationen måste fyllas i på blankett och lämnas fysiskt till en av våra tullklareringsexpeditioner tillsammans med styrkande handlingar, säger Åsa Wilcox, avdelningschef på Tullverket, i en kommentar.
Men inom ett par år väntas alltså situationen se annorlunda ut.
- Ambitionen med de diskussioner som förs inom EU är att den här hanteringen ska bli enklare, både för postoperatörer och konsumenter, avslutar Åsa Wilcox.
FÖRTYDLIGANDE: Enligt Tullverket kommer det även fortsättningsvis att vara PostNord som avgör vilken avgift de tycker är skälig för den tjänst som de tillhandahåller kunden (i det här fallet för deklaration och inbetalning av moms och eventuella andra avgifter). Det kommer därför att vara upp till PostNord att avgöra om de även i framtiden behöver ta ut en avgift, eller om de anser att de kan sänka den.