ANNONS

Tävlingen avgjord: Jetshop störst alla kategorier

Tävlingen avgjord: Jetshop störst alla kategorier
Christian Zanders, VD på Jetshop

Vår undersökning av e-handelsplattformarna fortsätter.

ANNONS

WooCommerce växte snabbast, men tar man hänsyn till butikernas omsättning var det Magento som tog hem kampen bland gratisplattformarna. Men när vi hade klarlagt det dök givetvis nästa fråga upp. Hur ser fördelningen ut när det gäller plattformar som tar betalt?

Med hjälp av Ehandelsindex har vi naturligtvis kollat upp saken och kan nu meddela hur fördelningen ser ut mellan Textalk, Jetshop och Wikinggruppen, som är de tre betalplattformar som har flest anslutna butiker enligt Ehandelsindex.

Även om Textalk med sina 882 renodlade e-handelsbutiker i index är betydligt större sett till antal e-handlare än de andra två - som båda har en bit över 300 butiker - kan vi direkt konstatera att det är Jetshops butiker som har den största snittomsättningen. Jetshops e-handlare omsätter nämligen i snitt drygt tio miljoner kronor. Det kan jämföras med Textalks snitt på 4,2 miljoner kronor och Wikinggruppens 2,9 miljoner kronor.

Utöver antal butiker och butikernas omsättning kan man förstås ta en titt på butikens antal anställda för att få en bild av en plattforms storlek. Gör vi det tar Jetshop på nytt hem vinsten eftersom plattformens e-handelskunder i snitt har fyra anställda. Samma siffra hos Textalk och Wikinggruppen blir 2,3 respektive 2.

När vi jämförde gratisplattformar stod Magento som slutlig vinnare även om det sista delmomentet - snittresultatet hos plattformens e-handlare - avgjordes till Prestashops fördel. Bland betalplattformarna blir det dock ingen överraskande avslutning, utan även i kampen om bäst resultat hos e-handelskunderna är det Jetshop som avgår med guldmedaljen.

Med ett snitt på 232 000 kronor tjänar Jetshops kunder betydligt mer pengar än de e-handlare som använder sig av Textalk eller Wikinggruppen. Där når snittresultatet upp till knappt 158 000 hos Textalk medan Wikinggruppens e-handelskunder landade på en tredjeplats på drygt 65 000 kronor.

Datan är tagen ifrån Ehandelsindex som innehåller ungefär 11 000 svenska nätbutiker. Bland dessa har vi tittat på de som har e-handel som sin primära verksamhet samt använder sig av en plattformar som man får betala för. Sedan har vi tittat på 5:e till 95:e percentilen av butiker med träff på de tre största betal-plattformarna, där vi känner till omsättning. 

LÄS ÄVEN: Fredrik Hedblom blir ny VD för Jetshop

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se