ANNONS

Norsk sockerskatt blev succé för svenskt e-handelsföretag

Norsk sockerskatt blev succé för svenskt e-handelsföretag
Maxgodis har fått mersmak på Norge

Ökade med 220 procent samma månad som skatten började gälla.

ANNONS

Den nätbaserade godisbutiken Maxgodis.se, som drivs av företaget Net Trading Group (NTG), har haft en stark utveckling sedan de drog igång år 2014. I höstas kunde vi berätta att de under det första halvåret 2017 omsatte 12 miljoner redan i första kvartalet, vilket då var en ökning med 313 procent jämfört med samma period 2016.

LÄS ÄVEN: Stort sug efter godis på nätet - från 4 till 12 miljoner på ett år

Januari 2018 visade ingen vikande trend på den fronten - istället inledde företaget det nya året med en rejäl omsättningsökning. Den ökade nämligen från 1,5 till 4,8 miljoner kronor. En ökning på 220 procent, jämfört med januari 2017.

"Överträffade försäljningsbudgeten signifikant"

Orsaken sägs vara ett omdiskuterat beslut i Norge, där Maxgodis också är verksamma, som trädde i kraft den första januari 2018. Då infördes nämligen den norska regeringens nya bestämmelse om dyrare skatt på godis. På detta svarade NTG med att sänka priserna på sina produkter, vilket gav en oanad effekt i e-handeln.

- Den ökade sockerskatt som den norska regeringen beslutade om och som börjar gälla i Norge från den 1 januari 2018 har fått stor uppmärksamhet i media och har påverkat NTGs försäljning långt mer positivt än förväntat. NTG överträffade försäljningsbudgeten signifikant i januari 2018, sammanfattar företaget i ett pressmeddelande.

Satsar på 70 miljoner i år

Målet för 2018 är nu fastslaget.

- Med tanke på den starka inledningen av året och att tillväxten håller i sig så bekräftar vi återigen omsättningsmålet på 70 MSEK för 2018, säger företagets vd Morten Hansson.

Samtidigt lägger företaget nu ett händelserikt 2017 bakom sig. Under helåret 2017 landade på totalt 36 miljoner kronor, vilket kan jämföras med de 11,2 miljoner som företaget omsatte under hela 2016.

Ny delägare gav tillskott på 6,4 miljoner

Företaget meddelar också att de under den första halvan av 2018 kommer att byta godisleverantör. Bytet ska ske gradvis och pågå mellan mars och juni och ny leverantör blir då Orvelin Group, som uppges vara Sveriges största konfektyrkedja och även är leverantör till flera andra nätbutiker.

Men Orvelin Group blir även nya delägare i NTG. Detta efter att en riktad emission genomförts, vilket resulterat i att de nya delägarna gått in med 6,4 miljoner i NTG.

- Övergången till Orvelin Group ger NTG betydligt förbättrade inköpsvillkor och marginaler som kommer att visas under 2018, kommenterar Morten Hansson.

Ålandslager bidrog till minusresultat

Under 2017 etablerade NTG också sin verksamhet på Åland, där de bland annat fick ett nytt lager, samt startade e-handeln Maxikarkki.fi.

LÄS ÄVEN: Godisbutik på nätet smaskar vidare med lager på Åland

Detta visar sig dock ha varit en kostsam historia och trots den kraftigt växande omsättningen, ska lagret ha varit en av orsakerna till att företagets rörelseresultat slutade på en ännu större förlust än föregående år. Resultatet för 2017 blev - 5,9 miljoner, vilket kan jämföras med drygt -3,7 miljoner under 2016.

- Av rörelseresultatet på -5,9 MSEK kan 1,9 MSEK härledas till planerade engångskostnader för uppstarten av verksamheten i Finland.

Michell Grönlund