ANNONS

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen
Jan Prokopec, vd på Blocket

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

ANNONS

Länge var Blocket den ensamt dominerande marknadsplatsen i Sverige. Några utmanare började så småningom att dyka upp och de senaste åren har försäljningsforum som exempelvis Facebook Marketplace, där alla användare kan annonsera helt gratis, satt den Schibstedtägda köp- och säljsajten ordentligt på prov.

Bilia övergav Blocket för bilsajt

Vissa sajter har riktat in sig på specifika typer av annonser och på så sätt kunnat ta stora andelar av en marknad. På detta är Hemnet ett utmärkt exempel.

I dagarna kom dessutom beskedet att bilfirman Bilia helt kommer att sluta att annonsera ut sina försäljningsobjekt på Blocket. Det kommer de istället att göra på den nya bilsajten Wayke, som drivs av Motorbranschens Riksförbund. Detta har bland annat Breakit rapporterat om.

Nu berättar dock Blocket att från deras sida så är konkurrens från liknande sajter inget som de ser negativt på.

- Vi har alltid välkomnat konkurrens, både på lokal och global nivå. Det driver oss till att ligga i absolut framkant. Blocket och Schibsted investerar tungt i tech med produktutvecklare i världsklass i bland annat Stockholm, London och Barcelona. Vårt fokus är att leverera så användarvänliga och effektiva tjänster som möjligt, skriver Blockets vd Jan Prokopec till Ehandel.se.

"Begagnathandeln kommer att växa"

Samtidigt tror de att begagnathandeln mellan privatpersoner kommer att öka.

- Vi ser att begagnathandeln överlag kommer att växa de närmaste åren -vi tror att flera aktörer på marknaden kan bidra till det, menar Jan Prokopec.

Huruvida Blocket märkt någon förändring i antalet annonser på sajten och inom olika segment, är inget som han - "av konkurrensskäl" - vill gå ut med. Dock påpekar han att deras tillväxt varit varaktig sedan start.

- Blocket har vuxit konstant sedan start och nu har vi nått en mycket hög mognadsgrad i landet där 7 av 10 svenskar någon gång köpt eller sålt på Blocket. Det jag kan säga är att vissa kategorier ökar, medan andra backar, och att detta styrs av omvärldsfaktorer såsom nyförsäljningen av kapitalvaror, förändringar i lagstiftning såsom ändrad ROT eller ny uthyreslag, ökad miljömedvetenhet, med mera. 

"Utvecklas för att behålla vår position"

Hur jobbar ni för att fortsätta att vara en attraktiv plats för både privatpersoner och företag som vill annonsera om varor och tjänster?

- Våra styrkor är effektiviteten, tryggheten, vårt kvalitativa utbud och smarta kringtjänster, tillsammans med vår lokala kännedom. Vi utvecklar oss ständigt för att behålla vår position som den marknadsledande och mest effektiva marknadsplatsen. Exempelvis säljs 25 procent av de utannonserade varorna inom ett dygn och 60 procent inom en vecka, säger Jan Prokopec och fortsätter:

- Vårt fokus på användarsäkerhet är något som särskiljer oss och visar det ansvar vi tar. Blocket har också en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter. Blocket är en marknadsplats dit man vänder sig för att köpa och sälja varor av lite högre kvalitet och värde än det utbud som kännetecknar de flesta andra aktörer.

Michell Grönlund