Efter att ha tillfrågat ett antal konsumenter och företag kunde PostNord i morse meddela att svensk e-handel nu omsätter 67 miljarder kronor, vilket uppges vara en ökning på cirka 16 procent från 2016 års siffra.
LÄS ÄVEN: E-handeln står för 9 procent av detaljhandeln
I snitt upp 21 procent
Enligt Ehandel.se Analytics, där omkring 300 e-handlare delar med sig av sin data, kom ökningen för helåret sett i intäkter dock upp i hela 21 procent - vilket vi i samband med årsskiftet berättade om i vårt Analysbrev.
Men 21 procent är förstås ett snitt av alla butiker, där vissa har lyckats bättre än andra. När vi tar en titt på de sex största kategorierna i Ehandel.se Analytics, står det klart att svenskarna gärna e-handlade hemelektronik, skönhetsprodukter och mode under året som gick.
Skönhet ökade mest
Skönhetsprodukterna blev den riktiga vinnaren, med en intäktsökning på 33 procent under 2017. Strax därefter kom Hemelektronik samt Kläder & Mode, med ökningar på 32 respektive 30 procent.
- E-handelns ökning är märkbar i alla branscher, men inom vissa segment är ökningen extra tydlig. Fysiska aktörer som är verksamma inom till exempel mode och hemelektronik lär ha fått det extra tufft under det senaste året, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
Svagare intresse för inredning
I andra änden av skalan hittar vi Sport & Fritid, som placerade sig på snittökningen 21 procent. "Sämre" gick det för Accessoarer och Hus & Hem, som fick nöja sig med ökningar på 20 respektive 19 procent.