Alla var inte helt nöjda när årets mest kamapanjintensiva säsong drog igång under det fjärde kvartalet 2017. En del e-handlare vägrade till exempel att delta i Black Friday, och andra valde bort Cyber Monday eftersom det fick räcka med den svarta köpfredagen veckan före.
LÄS ÄVEN: Cyber Monday - den bortglömda readagen?
Vinnarkategorin ökade med 67 procent
Men frågan är om protesterna egentligen gjorde någon större skillnad. Tvärt om kunde vi rapportera att Singles Day fick ett helt nytt genomslag och att Black Friday orsakade ett enormt försäljningstryck, som sedan följdes av julkalendrar med prissänkta varor som gjorde succé hos kunderna. Festen avslutades med mellandagsrean, då bland andra Elgiganten slog e-handelsrekord i princip direkt.
LÄS ÄVEN: E-handelsrekord före lunch när Elgiganten drog igång rean?
Och även om årets fjärde kvartal kanske är det viktigaste hos majoriteten av e-handlarna, så kan vi nu avslöja att det är just aktörerna inom hemelektronik som är de stora vinnarna under det kampanjtäta Q4. När vi tar en titt på de största kategorierna, det vill säga de med flest butiker, i Ehandel.se Analytics, står det nämligen klart att Hemelektronik ökade sina intäkter med hela 67 procent mellan förra årets tredje och fjärde kvartal.'
Hur mycket mer shoppas det under Q4?
Istället för att jämföra perioden oktober till och med december 2017 med samma månader 2016, som man ju brukar göra när man vill ta reda på hur mycket något har ökat eller minskat, har vi alltså här tittat på utvecklingen från Q3 till Q4. Detta för att få en bild av hur mycket mer e-handlarna säljer när det köptunga sista kvartalet drar igång.
Snittökningen för samtliga kategorier, alltså inte bara de fem största, under samma period låg på 37 procent.
Sport och skönhet lockade inte lika mycket
Bland de fem toppkategorierna, som vi alltså har valt ut på grund av att de ger oss mest data att luta oss mot, kom Kläder & Mode på en hedrande andraplats med en intäktsökning på 50 procent. Hus & hem ökade med 43 procent från Q3 till Q4, samtidigt som Sport & Fritid och Skönhet fick nöja sig med ökningar på 27 respektive 24 procent.
LÄS ÄVEN: E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?
Statistiken i artikeln kommer från Ehandel.se Analytics där över 300 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel. |