Hösten 2015 kunde vi rapportera att det svenska riskkapitalbolaget Northzone hade gått in med 140 miljoner kronor i det tyska fast fashion-bolaget Lesara. Sedan dess har det varit tystare från modehandlaren, men nu händer det på nytt saker som har med Sverige att göra.
I dag meddelar nämligen Lesara att modeföretaget expanderar till Sverige, och det med målet “att bli den ledande europeiska återförsäljaren av mode och livsstilsprodukter online”.
- Den svenska marknaden är mycket lovande på grund av svenskarnas stora intresse för trender, mode och smart shopping. En välutvecklad e-handelsmarknad och faktumet att nästan 95 procent av befolkningen använder internet gör den svenska marknaden särskilt intressant att expandera till, säger grundaren och VD:n Roman Kirsch i ett pressmeddelande.
"Priserna i Sverige bland de högsta i Europa"
Till skillnad från en del andra modehandlare på nätet har Lesara utmärkt sig genom att satsa på att erbjuda lägre priser än andra aktörer i branschen, framför i form av tillfälliga kampanjer och erbjudanden.
- Prisnivåerna på mode i Sverige är bland de högsta i Europa. Konsumenterna får betala mer än konsumenter i andra länder, trots att de köper samma produkter. Vi tror att det finns ett behov av att bryta trenden på den svenska marknaden och erbjuda efterfrågade produkter till fantastiska priser, säger Roman Kirsch.
Lesara säger sig ha en produktkatalog med ungefär 80 000 produkter inom mode och livsstil. Företagets kundbas ska bestå av 8 miljoner aktiva användare, och företaget är i dagsläget verksamt i 24 länder.