ANNONS

Företag cashar in på den nya kaklagen

Företag cashar in på den nya kaklagen

EU-direktivet som blev Cookielagen 2011 har resulterat i företag som gör pengar på att fixa samtycket med användarna.

ANNONS

Enligt Ehandelsindex är det endast 6,6 procent av Sveriges e-handlare som varnar användare för att sidan använder cookies. En liten datorfil som sajten, via webbläsaren, sätter på användarens dator för att möjliggöra olika funktioner.

Det är förmodligen ingen som missat de olika cookie-varningar man nu möter på många nätsidor inom EU och i Sverige. Cookielagen har sitt urpsrung i ett EU-direktiv där man med goda intentioner ville minska loggandet av personlig data.

Ett direktiv som främst resulterat i att användare får klicka bort en massa rutor på sajter som nu kräver samtycke av besökarna. En utveckling som i sig förstås kan vara farlig då man vänjer folk vid att lättvindigt klicka på saker.

Nu har den nya lagen, som långt ifrån alla följer, lett till företag som säljer lösningar för att följa lagen. Det är förstås ett enkelt litet skript man behöver lägga in men som aktörer som Cookielagen.se tar uppemot 2000 kronor för, med installation.

Aggressiv säljare

I vårt forum har en medlem även berättat om hur Cookielagen.se ringt upp och mycket aggressivt försökt sälja in sin lösning, även om sajten i fråga redan bad om samtycke ifrån användarna.

- Han var betydligt mer aggressiv, och mellan raderna kallade mig kriminell (så uppfattade jag det i alla fall). Men, återigen, så hade han inte besökt sajten och sett skyltningen.

Cookielagen.se hävdar dock bestämt att detta inte är något beteende som de uppmanat.

- Jag kan givetvis inte gå i god för att alla säljare vid varje samtal formulerar sig helt korrekt, men vi är noga med att informera alla våra säljare att vi skall vara ödmjuka i vår framtoning. Det ligger överhuvudtaget inte i vårt intresse att tvinga detta på folk, men tyvärr kan jag tänka mig att det upplevs så just bara därför att det är ett lagkrav, säger en representant hos företaget.

Bolaget säger att närmare 1500 sidor nu använder deras lösning. Det vill säga om den faktiskt har installerats. Man kan nämligen köpa skriptet löst för 990 kronor om man är händig på webben.

Det är förstås ledsamt att e-handlare och sajtägare nu blir pressade, i vissa fall, till att köpa en tjänst som de inte vill ha och som de flesta användare förmodligen också klarat sig utan.

Svårtolkad lag

Det är lätt att skylla på Cookielagen.se och förmodligen behöver de se över sina säljmetoder, men i grund och botten jobbar de för att folk skall följa lagen. De tittar även på nya funktioner för att minska det själlösa klickandet.

- Vi säljer en lösning som är anpassad till dels de danska kraven om skyltning och dels hur Post och Telestyrelsen formulerar sina krav. Vår funktion har dessutom en möjlighet där man kan acceptera cookies från alla sidor som använder just vår funktion. En smart lösning som kommer att bli allt mer aktuell i takt med att fler företag börjar skylta om sina cookies.

Problemet är nog snarare lagen i sig. En lag som flera myndigheter, institutioner och organisationer blivit påkomna med att inte följa. Ett vanligt svar när man blivit tagna med byxorna nere är att lagen är svår att tolka och luddig i sin uformning, något som förstås inte hjälper e-handlare när man står inför att potentiellt skrämma sina kunder med en varning.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se