Då var det dags för en fullskalig lansering av Matsajten.se. Marknadsplatsen där matproducenter, grossister, butiker och restauranger kan lägga ut annonser och handla med varandra.
Sajten som fokuserar på distribution och e-handel mellan företag smyglanserades redan i slutet av mars, men nu är det alltså dags för skarpt läge.
– För oss på Matsajten är det en historisk dag när vårt utvecklingsarbete nu övergår till fullskalig handel. Matsajten har från start ett stort virtuellt lager som det går att handla från och förrådet kommer ständigt förändras utifrån utbud och efterfrågan, säger Fredrik Sundqvist, vd på Matsajten.
Minska matsvinnet
Tanken med den nya marknadsplatsen är att företag ska kunna göra sig av med överskott, fylla luckorna i sortimentet eller upptäcka nya produkter, samtidigt som matsvinnet minskar.
– Detta är fortfarande en viktig komponent för vår verksamhet men i dag är Matsajten en fullskalig marknadsplats för hela branschen oavsett varans slag, säger Fredrik Sundqvist.