Den norska och nordiska nätjätten Komplett växer så att det knakar. Under 2014 ökade omsättningen med 25 procent till 5,8 miljarder norska kronor, inklusive uppköp, jämfört med föregående år.
Komplett har som uttalat mål att bli Nordens svar på Amazon och har på senare tid gjort flera strategiska uppköp. Både i Norden och ute i Europa.
– Det är ett väldigt stort tryck på marknaden så vi tog ett strategiskt beslut och körde på hårt under den andra halvan av 2014. Och vi fortsätter i år. Om tillväxten fortsätter är målet en omsättning på 7,5 miljarder kronor i år, säger Kompletts vd, Ole Vinje.
Bredda utbudet
Ett omsättningsmål som inte är helt omöjligt att nå. Vid nästa bokslut kommer nämligen omsättningen från den tyska nätbutiken Comtech, som Komplett köpte i februari, att räknas in. Förutom en satsning utanför Norden kommer Komplett samtidigt att fortsätta sin breddning av produkter.
Bland annat har man har fått tillstånd att driva apoteksverksamhet i Norge och under första halvan av 2015 är det dags för lansering. Man kommer även att satsa på skönhetsprodukter, sport och leksaker samtidigt som satsningarna inom resor, bank och försäkringar rullar vidare.
– Strategin är att omvandla oss från en elektronikaffär till ett köpcentrum på nätet, säger Ole Vinje.
Källa: DN.no
På Bild: Ola Vinje