ANNONS

Katastrofkvartal där all tillväxt skedde i mobilen

Katastrofkvartal där all tillväxt skedde i mobilen

Näthandeln i Storbritannien fortsätter att gå på tomgång. Under årets första tre månader stannar tillväxten på låga 7 procent, den sämsta siffran någonsin under ett kvartal. Hade det inte varit för den mobila handeln hade allt stått stilla.

ANNONS

Den brittiska e-handeln fick inte någon vidare start på 2015, och så har det fortsatt. Enligt den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG var tillväxten på nätet endast 7 procent under årets första kvartal.

Det innebär att detta är första gången någonsin som näthandeln i Storbritannien inte kan visa upp en tvåsiffrig tillväxt under ett kvartal.

Som lite plåster på såren påpekar IMRG dock att det mycket väl kan bero på den starka utvecklingen under förra årets första tre månader, då tillväxten låg på hela 17 procent jämfört med första kvartalet 2013.

All tillväxt via mobila enheter

Tillväxten under årets första tre månader ska till största del ha kommit från mobila enheter. Jämfört med första kvartalet 2014 ökade den mobila handeln med 38 procent.

– Om det inte vore för den mobila handeln skulle trenden i bästa fall vara neutral för e-handeln, säger Adgild Hop på Capgemini.

Den enda kategori som kan visa upp riktigt starka siffror är resor som ökade med hela 18 procent jämfört med samma period förra året.

– Det finns ett antal faktorer som kan ha påverkat denna uppenbara avmattning i försäljningstillväxten online. Som en mognande marknad eller osäkerhet kring det kommande valet, säger Tina Spooner, Chief Information Officer vid IMRG.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se