ANNONS

Blåvitts nya E-handel ska få bollen i rullning

Blåvitts nya E-handel ska få bollen i rullning

Fotbollsklubben IFK Göteborg lanserar en ny modern webbshop. Förutom att butiken är mobilanpassad ska den även lägga grunden till en effektiv omnikanalstrategi.

ANNONS

Årets allsvenska fotbollssäsong har precis kickat igång och nu passar IFK Göteborg på att lansera en ny e-handel för att förbättra köpupplevelsen på nätet. För att lyckas med det har man bland annat satsat på mobilanpassning och en ny layout.

Den nya Blåvittshopen är alltså anpassad för både mobila enheter och vanliga datorer och ska göra det enkelt för klubbens supportar att handla via alla kanaler och enheter. 

Utbudet är samma på nätet som i den fysiska butiken och man har valt Klarna Checkout som betallösning.

– Vår gamla e-handel kunde inte leva upp till de krav vi ställt för att kunna tillgodose en ökande efterfrågan och en förbättrad köpupplevelse för de anhängare som inte har möjlighet att besök vår fysiska butik, säger Joakim Fjällgård, Merchandise Manager hos IFK Göteborg.

Integration av hela e-handelskedjan

E-handelslösningen man valt att använda sig av är baserad på E37:s e-handelssystem, och en viktig förbättring är att alla säljkanaler har bundits ihop med Hogias butiksdatasystem som utgångspunkt. Ett affärssystem som klubben använt sedan tidigare.

Den integrerade multikanallösningen innebär mindre administrativt arbete och andra förbättringar på sajten är tydligare kategorisering, bättre produktbilder samt möjlighet för kunderna att handla på nätet men hämta varorna i den fysiska butiken.

– Vi har höga förväntningar på vår nya e-handel och tror på 100 procents tillväxt under det första året, säger Joakim Fjällgård.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se