ANNONS

Hemligheten bakom de flygande drönarna

Hemligheten bakom de flygande drönarna

Amazon fick nyligen tillstĂ¥nd att testflyga sin senaste paketdrönare i USA. MĂ¥nga trodde länge att Prime Air var ett PR-stunt av nätjätten men efter kongressförhör och en internationell expansion av drönarprogrammet är det ganska tydligt att Amazon menar allvar.

ANNONS

Varför satsar Amazon pĂ¥ smĂ¥ flygande quadrocopters för att leverera paket? Först och främst säger man att Prime Air kommer möjliggöra leveranser inom 30 minuter. Detta är dock bara en halvtimme snabbare än Prime Now, deras cykelbaserade leveranstjänst.

Den stora vinsten kan ligga i priset. Medan Amazons medlemmar, som redan betalar en Ă¥rlig avgift pĂ¥ 100 dollar, fĂ¥r punga ut med ytterligare 8 dollar per entimmesleverans, sĂ¥ kan drönare drastiskt skära ner denna kostnad.

En dollar per leverans

Enligt en ny rapport kan Amazons drönarprogram, om det rullas ut brett, leda till halvtimmesleveranser för en dollar stycket. Detta är nĂ¥got som vi rört vid tidigare i artikeln "Drönarna som ska skapa ett Internet för transporter", där företag som bygger drönarnätverk rapporterar löjligt lĂ¥ga fraktkostnader. Runt tvĂ¥ kronor för att skicka tvĂ¥ kilo över en mils avstĂ¥nd.

Den nya rapporten kring Amazons drönarprogram har även vägt in personalkostnader för folk som skulle övervaka en skara drönare. Flygningarna skulle dock ske automatiskt. Redan i Amazons första video kunde man se hur drönaren är direkt ihopkopplad med lagret och själv tar produkten ifrĂ¥n paketbandet.

- Genombrottet är det värde som drönarna erbjuda kunderna, i form av kostnad och bekvämlighet, säger Tasha Keeney, en analytiker pĂ¥ ARK Invest, som stĂ¥r bakom rapporten.

För att kunna leverera 400 miljoner order per Ă¥r med drönare, beräknas kostnaderna hamn runt 100 miljoner dollar för tiotusentals drönare och en kostnad pĂ¥ 300 miljoner dollar för att fĂ¥ upp dem i luften. Just nu är problemet dock inte pengar utan regelverken kring drönare. Ett omrĂ¥de som Amazon bearbetare aktivt och speciellt i USA där man nu alltsĂ¥ pressar staten att öppna upp luftrummet för dessa farkoster.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se