Flexibla leveranser är viktigt för e-handelskunderna, det har vi sett vid ett flertal tillfällen. Samtidigt är returerna en viktig pusselbit. Kunderna gillar generösa returmöjligheter, och det ska vara smidigt och enkelt.
Något som en ny europeisk undersökning, genomförd av The MetaPack Group, också pekar på. Enligt dem är returprocesen till och med en avgörande del för kund- och varumärkeslojalitet. Undersökningen visar nämligen att 83 procent av konsumenterna skulle vara fortsatt lojala om återförsäljaren kan erbjuda en pålitlig och effektiv returservice.
Flexibilitet och bekvämlighet
Enligt undersökningen förväntar sig kunderna i allt högre grad samma flexibilitet och bekvämlighet när de skickar en vara i retur, som när den levererades. En uppfattning som är genomgående i ett stort spektra av åldrar och typ av kunder.
Samtidigt säger mer än en fjärdedel att de tycker det är svårt eller frustrerande att skicka tillbaka saker de köpt på nätet. 58 procent av dessa var missnöjda eftersom det inte var gratis, 51 procent klagade på att det var för komplicerat och 46 procent fann det jobbigt att ta sig dit de behövde för att skicka paketet.
– Att ha många alternativ är inte längre en lyx, det har blivit en nödvändighet. Returer är ett knepigt område för nätbutiker men de bör ses som en möjlighet att bygga varumärkeslojalitet. Genom att erbjuda bekvämlighet och ge kunden en positiv upplevelse har man en konkurrensfördel, säger Kees de Vos, CCO på MetaPack.