Nu framkommer det att JD.com, Alibabas största konkurrent, avskedat en person inom företaget för att ha uppmanat och hjälpt säljare med brushing.
Den anställde skall ha kontaktat säljare på JD.com's marknadsplats och erbjudit ett upplägg som i princip handlat om brushing och att artificiellt lyfta upp handlarens utbud via falska beställningar och recensioner.
Det hela sades även vara sanktionerat av företagets ledning. Något företaget dock inte vill kännas vid och de har nu sparkat den anställde för att ha brutit mot företagets policy.
I Kina är det numera olagligt med denna typ av aktivitet på e-handelsmarknadsplatser. Men att upprätthålla lagen är av naturliga skäl ganska svårt.
Falsk omsättning
Utöver att kunder blir lurade av falska recensioner så skall även problemet i Kina vara att marknadsplatsernas omsättning blåses upp av brushing.
Den före detta JD.com-anställde skall till e-handlare påstått att säljare i genomsnitt brushade order för en halv miljon yuan, runt 80 000 dollar, och populära säljare för flera miljoner.
JD.com har sedan en tid tillbaka jobbat för att vara en destination för genuina och garanterat äkta produkter i Kina. En motpol till Alibaba som ofta anklagas för piratkopior. Denna genuina stämpel naggas nu i kanten av detta fall av JD.com-initierad brushing, även om det potentiellt endast handlat om en oseriös anställd.
- Vi använder avancerade algoritmer och andra övervakningstekniker för att identifiera och hårt straffa bedrägeriförsök, som vi gjorde i det här fallet, och vi kommer att fortsätta stärka våra ansträngningar fram till det att beteendet elimineras. Yttrandena som den tidigare anställde, som nyligen hade börjat på företaget, enligt uppgift uttryckt är i direkt motsättning till våra explicita policy mot "brushing" och han var snabbt avskedad efter en undersökning, säger Josh Gartner, talesperson för JD.com.