Den norska Varnerkoncernen, som driver flera stora klädkedjor, skapar en helt ny avdelning för att anpassa affärsidén till e-handeln och den digitala världen. Om det berättar den norska sajten Kampanje.com.
Den nya avdelningen ska ha fått namnet Varner Digital Business och sägs syfta till att samla alla digitala enheter i koncernens butikskedjor under ett och samma tak. Anpassningen till e-handeln ska ha pågått under de senaste två åren och blivit alltmer intensiv.
- Under de senaste åren har vi byggt upp avdelningar i alla våra kedjor som ska främja e-handel, men nu får vi alla dessa i en gemensam avdelning. Då får vi en mycket mer strömlinjeformad organisation och en stark professionell miljö. Vi rekryterar även personer inom nya kompetensområden, som vi inte tidigare haft i huset, säger Dressmans norska marknadschef Knut Vidar Nilsen, till sajten.
"Kommer inte att matcha Zalando"
Samtidigt erkänner kedjan att de vet att de inte kommer att kunna matcha e-handelskonkurrenter som Zalando inom det närmaste.
- Vi kommer att försöka positionera oss för att utnyttja de varumärken och kedjor som vi redan har, med större fokus online. Du kan kalla det att ta upp kampen, men vi vet att vi inte kommer att matcha Zalando när det gäller försäljning och produktutbud under 2018. Vi tar ändå steg för att motpositionera oss med ett stort fysiskt butiksnät, säger Nilsen.
LÄS ÄVEN: Zlatans e-handelsflopp: A-Z nylanseras hos Dressman
E-handeln ökade med 74 procent på 4 år
Samtidigt ska den norska näthandeln enligt DIBS rapport "Norsk E-handel 2017", ha ökat med hela 74 procent under de senaste fyra åren, och omsatte förra året 105 miljarder norska kronor. Dock är var det endast en liten del av dessa som spenderades på näthandel av textilier, närmare bestämt 7,4 miljrder, vilket motsvarar sju procent av all norsk näthandel under förra året.
"Har varit lite sena på att förstå"
På DIBS tycker man att Varnerkoncernens initiativ kommer i sista minuten.
- Varnergruppen har varit lite sena på att förstå e-handelspotentialen, och nu gör de bara vad de är tvungna att göra för att hantera omvandlingen. De har definitivt identifierat att de behöver bli bättre på e-handel, byta butiksnätverk och få sina kanaler att samarbeta för att motverka hot från lokala och internationella spelare online, säger Patrik Müller, e-handelsanalytiker på DIBS, till Kampanje.com.
"Finns många som inte förstår"
Han tar butikskedjan Boomerangs konkurs tidigare i år som ett tecken på att Varnerkoncernen inte är ensamma om att ha underskattat e-handeln.
- Tyvärr finns det många fler kedjor som inte förstår vad det nya konsumentmönstret betyder, säger Müller.
LÄS ÄVEN: Klädmärke fick ej snurr på e-handeln - går i konkurs
Men på Varnerkoncernen planerar man inte att skära ned på antalet fysiska butiker, däremot uppger företaget att de "följer vad som händer där ute". Nyligen ska man även ha tecknat ett avtal med Netlife Group, för att säkerställa en IT-lösning som ska hålla inför framtiden.
Hela Varnerkoncernen ska under 2016 ha haft en omsättning på cirka 11,7 miljarder kronor och ett rörelseresultat på 422 miljoner kronor. Bolaget har totalt 1 562 butiker och 12 060 anställda runtom i Norden.