Enligt LRF Konsults Lönsamhetsbarometer har lönsamheten bland landets småföretag successivt sjunkit mellan 2009 och 2013. En trend som bröts under förra året då den genomsnittliga lönsamheten för 2014 ser ut att landa på cirka 19 procent. En betydande ökning jämfört med 2013 års 14,4 procent.
Den positiva trenden förklaras bland annat av att landets småföretag sett både ökade intäkter och minskade kostnader jämfört med 2013. Den genomsnittliga intäkten 2014 var 4,4 procent högre än jämfört med föregående år, samtidigt som de totala kostnaderna sjönk med 7,3 procent.
En helt ny kanal
Men det finns även andra anledningar till att lönsamheten tog ett steg framåt under 2014, en av dem är e-handeln. En kanal som ger många småföretagare chansen att nå ett betydligt större antal kunder.
– Det finns en rad möjliga förklaringar till denna utveckling. Ett exempel är de unikt låga räntorna som gör konsumenter mer optimistiska, vilket i sin tur ökar företagens försäljning. Vidare gör den ökade e-handeln att även mindre företag har en helt ny kanal att nå ut på marknaden, säger Pär Martinsson, Chefsekonom på LRF Konsult.