Nyligen lanserades Jet.com, en marknadsplats som ska utmana Amazon med lÄga priser. Grundaren Marc Lore Àr samma man som startade företaget Quidsi, som bland annat drev sajten Diapers.com, och senare sÄldes till Amazon för 550 miljoner dollar. Nu ska tvÄ andra före detta Quidsichefer och AmazonanstÀllda starta nytt.
Galyn Bernard och Christina Carbonell som följde med till Amazon efter uppköpet har nu lanserat Primary, en e-handelssajt med fokus pÄ barnklÀder. BÄda sÀger att det nya projektet Àr nÄgot av en personlig passion och att de tror det finns ett hÄl att fylla med högkvalitativa barnklÀder till överkomliga priser.
Det hÀr hoppas man komma tillrÀtta med genom att sÀlja direkt till konsument via nÀtet istÀllet för via ÄterförsÀljare och fysiska butiker. Man tycker ocksÄ att det bör vara betydligt enklare att handla barnklÀder pÄ nÀtet Àn vad det Àr idag.
â Vi ville kunna handla barnklĂ€der lika lĂ€tt som vi handlade saker som blöjor och vĂ€lling. Ur ett personligt perspektiv kĂ€ndes det som ett stort tomrum, sĂ€ger Christina Carbonell och konstaterar barnklĂ€der Ă€r en marknad vĂ€rd 30 miljarder dollar i USA.
Endast enfÀrgade klÀder
Det som ska skilja Primary frÄn konkurrenterna Àr att man, som grundarna sjÀlva sÀger, planerar att ha stort fokus pÄ att sÀlja högkvalitativa nödvÀndigheter till lÄga priser. Utbudet kommer alltsÄ frÀmst att bestÄ av de klÀder som man anser bör vara grunden i ett barns garderob.
Alla klÀder pÄ Primary kommer att kosta under 25 dollar, en prisbild man hoppas ska locka förÀldrar till att shoppa lite extra. Till exempel sÀger man att en hoodie som kostar 20 dollar pÄ Primary kostar 35 pÄ Gap och 45 dollar pÄ J.Crew, men Primarys klÀder ska vara av bÀttre kvalitet.
Till en början kommer man endast att satsa pÄ enfÀrgade klÀder, inga mönster, utsmyckningar, tecken eller motiv. IstÀllet Àr tanken att man ska kunna addera det man önska frÄn annat hÄll. Grundarna utesluter dock inte att kan komma att lÀgga till enkla rÀnder eller prickar pÄ klÀderna i framtiden.
Man kommer ocksÄ att satsa pÄ smarta funktioner för att öka anvÀndarupplevelsen. En av dessa Àr smart orderhistorik som lÄter kunden filtrera tidigare köp pÄ bland annat kön och storlek för att enkelt kunna bestÀlla samma saker igen med endast ett klick. Med ytterligare ett klick ska man kunna Àndra storlek pÄ samma klÀder för att snabbt kunna byta ut sina favoriter i garderoben.
Â
KĂ€lla:Â TechCrunch