ANNONS

Unikt storlekssystem ska få T-shirten att sitta rätt

Unikt storlekssystem ska få T-shirten att sitta rätt

Trots sin enkelhet är det på tok för svårt att hitta en t-shirt av hög kvalitet, som både ser bra ut och sitter som den ska. Med det i tanken lanseras inom kort klädmärket Asket. Ett ”online-only brand”, som förutom 15 storlekar istället för fem, satsar på affordable luxury.

ANNONS

Asket är ett nytt klädesmärke för män byggt kring en t-shirt av klassisk design men med ett lite annorlunda storlekssystem och distributionsmodell. Grundarna heter Jakob Dworsky och August Bard Bringéus och har e-handelsbakgrund från bland annat Zalando och Klarna.

Idén till Asket kom när August, som är lång och spinkig, och en vän som är lite bitigare, letade efter t-shirts men irriterades över att falla mellan storlekarna. Övertygade om att något så enkelt inte ska behöva vara så svårt bestämde man sig för att göra något åt saken.

– Med Asket vill vi skapa en tidlös T-shirt med perfekt passform och genomgående premiumkvalitet. Vi har därför skapat ett system med 15 storlekar istället för de vanliga fem och säljer direkt till kund online för att kunna erbjuda allt detta till ett rimligt pris, säger Jakob Dworsky.

Endast på nätet

Asket är tänkt att vara ett ”online-only brand” och inom kort planerar man att lansera sin första kollektion på Kickstarter. Deras t-shirts är tillverkade i Portugal utav 100 procent egyptisk bomull och kommer att kosta runt 300 kronor. Enligt grundarna själva kostar en t-shirt av likvärdig kvalitet det dubbla i butik.

– Affordable luxury är en trend vi sett länge genom företag som Warby Parker (glasögon), Greats (skor) och Harry’s (rakhyvlar). Med Asket tar vi detta koncept över Atlanten och till t-shirts där vi kan utnyttja möjligheten att erbjuda ett större antal storlekar utan att behöva förhålla oss till dyra butiksytor och vad återförsäljare skulle säga, säger Jakob Dworsky.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se