Skruvat.se är idag en av Nordens största aktörer inom reservdelar för bilar. Grundarna Roberth Risberg och Peter Jakobsson hade inga större kunskaper om branschen men med hjälp av sitt kunnande inom andra områden har man ändå lyckats väldigt bra.
– Vi kunde mycket om e-handel, vi kunde mycket om marknadsföring och IT men bildelar kunde vi ganska lite om. Men jag kan betydligt mer om bromsskivor idag än vad jag kunde då, säger Roberth Risberg i en intervju med Dagens Industri.
De båda grundarna valde mellan tre olika e-handelsbranscher. Byggvaror, läkemedel och bildelar innan man till slut valde den sistnämnda kategorin.
– Bildelarna tyckte vi passade bra. Det fanns mycket småprodukter, bra logistik, extremt höga marginaler och framförallt var det en fullkomligt oligopoliserad marknad i Norden där det fanns möjligheter att ta marknad själv, säger Peter Jakobsson.
Breddar sin målgrupp
Och att ta marknadsandelar, det har man lyckats med. De senaste tre åren har omsättningen ökat med 230 procent till förra årets 210 miljoner kronor. Enligt Roberth Risberg är det ungefär hälften av deras kunder som själva monterar sina köp, men allt fler använder sig av en verkstad.
För att locka till sig fler från den sistnämnda målgruppen lanserade man under förra året en ny tjänst, Skruvat & Klart. Här kan konsumenter jämföra priser på verkstäder, samt köpa och boka verkstadsjobb direkt på nätet. Den reservdel man köpt skickas sen direkt till vald verkstad.
– Det här är också ett nytt beteende som vi måste driva och vi kommer att göra det ännu mer nu under de närmaste två åren. Det gör egentligen att vi kommer att bredda vår målgrupp, säger Peter Jakobsson.
Källa: Dagens Industri