ANNONS

Rakuten brottas ocksÄ med falska recensioner

Rakuten brottas ocksÄ med falska recensioner

Hur vanligt Àr det egentligen med falska bestÀllningar och produktrecensioner pÄ e-handelssajter. Det verkar i alla fall inte helt ovanligt pÄ Asiens största marknadsplatser. Sedan tidigare vet vi att det Àr ett utbrett fenomen pÄ Alibabas sajt Taobao, och nu stÄr det klart att japanska Rakuten lider av samma problem.

ANNONS

Positiva produktbetyg och kundrecensioner Àr bra för affÀrerna om man sÀljer pÄ e-marknadsplatser. Förutom att de kan vara avgörande för om kunderna köper produkten, sÄ hjÀlper de Àven till med var den hamnar i rankingen nÀr nÄgon söker pÄ marknadsplatsen.

Ett fenomen som pÄ engelska kallas "Brushing", och som tydligen ska vara sÀrskilt utbrett pÄ Alibabas marknadsplats Taobao, innebÀr att en sÀljare betalar en "brusher" för den vara som ska bestÀllas, samt en liten slant extra. Han eller hon bestÀller sedan produkten men det som skickas ut Àr ofta ett tomt paket.

Efter det skriver den falska kunden en falsk recension och sÀljaren klÀttrar i rankingen. Nu kryper det fram att Àven den japanska marknadsplatsen Rakuten lider av liknande problem.

200 miljoner i skadestÄnd

Rakuten, som Àr Japans största e-marknadsplats, har nÀmligen stÀmt ett teknikserviceföretag som man hÀvdar har skrivit falska recensioner Ät ett flertal sÀljare pÄ sajten. Enligt stÀmningen ska det Osaka-baserade företaget DC8 ha tagit emot betalningar frÄn 121 sÀljare för att skriva mer Àn 111 000 positiva produktrecensioner.

Varken Rakuten eller DC8 vill kommentera stÀmningen nÀrmare dÄ processen fortfarande inte Àr avgjord men Rakuten krÀver DC8 pÄ 200 miljoner yen i skadestÄnd, cirka 14,5 miljoner kronor.

Alibabas sajter Taobao och Tmall har tillsammans runt 8,5 miljoner sÀljare. Rakuten Àr nÄgot mindre med sina 41 000 sÀljare men trots det verkar konkurrensen vara sÄ pass stor att sÀljarna frestas att anvÀnda sig av falska recensioner.

– För Rakutens sĂ€ljare Ă€r recensioner en av de viktigaste faktorerna. SĂ€ljare tror att ju fler recensioner butiken har, och ju bĂ€ttre dessa Ă€r, desto mer sannolikt Ă€r det att de hamnar högre i sökresultaten, sĂ€ger Mamoru Nagayama, vd för det Tokyo-baserade konsultföretaget Online Labo.

 

KÀlla: WSJ

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se