ANNONS

Media Markts lönsamma E-handel växte med 44%

Media Markts lönsamma E-handel växte med 44%

Elektronikkedjan Media Markt växer inte i den fysiska världen. De har stängt två varuhus och försöker få kontroll på pengaflödet, som än så länge är negativt.

ANNONS

Dagens industri rapporterar att Media Markt bara förlorade 333 miljoner förra året, i den samlade rörelseförlusten för den svenska verksamheten, gällande räkenskapsåret som slutade i september 2014. Detta ska dock vara mycket bättre än året innan då man i samma butiker tydligen brände 681 miljoner kronor.

Media Markt stängde två varuhus förra året och har jobbat med att skära ner kostnader. De ska även ha varit mindre prisaggressiva. Fem av varuhusen ska nu faktiskt visa upp positiva resultat. Omsättningen i fjol landade på totalt 5 miljarder kronor.

E-handel som ett varuhus

Hur går det då för e-handeln? Jämfört med hela butiksbeståndet verkar det gå lysande. Nätbutiken ska idag motsvara ungefär ett varuhus. Den växte med 44 procent förra året och landade på 185 miljoner kronor. Den visar även upp en vinst på en miljon kronor. Ingen fenomenal siffra kanske men det är uppenbarligen en av deras bästa butiker.

För en multikanalhandlare är även nätbutiken mycket mer än bara en försäljningskanal. E-handeln kan stå bakom en hel del försäljning utöver den man ser på pappret.

Ser ljuset i tunneln

Från att ha varit lite sena ut på nätet satsar Media Markt nu på sin e-handel. Nyligen öppnade man för värdering av gammal teknik via webbshoppen. Man har testat att digitalisera sina fysiska butiker och uppmärksammats för sina taxileveranser.

Vi gissar att nätbutiken är en viktig del, om än långt ifrån ensam, i att försöka lyfta den tyska elektronikjätten till lönsamhet i Sverige. Förmodligen måste de satsa ännu mer på nätet/multikanal och effektivisera verksamheten ytterligare. Hemelektronikkedjan säger sig nu i alla fall se ljuset i tunneln och ett omställningsarbete är just nu i full gång med att få rätsida på skeppet.

- Från oktober fram till februari ser vi en försäljningsförbättring, vi är på gång och vi ligger på plan, säger Per Kaufmann, VD på Media Markt Sverige, till Dagens industri.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se