ANNONS

Stora hotet mot E-handlare är även en möjlighet

Stora hotet mot E-handlare är även en möjlighet

Tidigare i veckan målade sajten Breakit upp det stora hotet mot svenska e-handlare. Det ska vara den mobila shoppingappen Wish.

ANNONS

Vi ställde oss skeptiska till att Wish är det stora hotet mot svenska e-handlare. Kanske främst eftersom det finns en hel del hot där ute och den generella gränsöverskridande handeln förmodligen är det största.

Wish är dock en mobilapp, för Android och iOS, som fungerar som ett välpolerat lokalt skyltfönster för kinesiska nätbutiker och är därmed en del av gränshandeln.

Artikeln skulle samtidigt bygga på uttalanden av Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, vilket förstås ger tyngd. Det är nämligen så att Klarna är den betalmetod som används i Wish, för Sverige och några andra marknader.

Vi kontaktade Sebastian för att få lite mer information om hotet ifrån Wish.

– Jag tipsade om att de skulle titta närmare på Wish eftersom jag ser att det är ett intressant fenomen, vi har även Lightinthebox och Aliexpress som liknande exempel. Sedan valde Breakit att beskriva det som stora hotet för svensk e-handel men det är en journalistisk beskrivning jag inte skulle använda själv, säger Sebastian Siemiatkowski.

Mellan raderna kan vi alltså läsa att hotet är en aning överdrivet. Faktum kvarstår dock att dessa olika försök att skapa ett snyggt skyltfönster, med bra översättningar och lokala betalsätt, som exempelvis Klarna, självklart gör att fler vågar lägga en order hos utländska e-handlare.

Tar bra betalt för sitt skyltfönster

Potentialen verkar även investerare se som kan värdera Wish uppemot tre miljarder dollar, enligt Business Insider. Företaget som startades av folk ifrån Google och Yahoo ska ta 15 procent i transaktionsavgift av handlarna som använder plattformen.

Lite kort om Wish så har de tagit en Pinterest-liknande design för sin mobila shoppingapp, och webbsida. Du registrerar dig och får sedan ange ålder och kön som används för att personalisera din upplevelse. Priserna är mycket låga och frakten blir oftast gratis.

Appen fokuserar på mode men har även elektronik och andra kategorier. Utbudet påminner om det man ser på sajter som Aliexpress, Lightinthebox och liknande kinesiska marknadsplatser. Väl inne på en produkt ser man även säljaren eller butiken och tillhörande betyg, vilket också påminner om de kinesiska marknadsplatserna.

Leveranstid på flera veckor

Produkttexterna är på engelska men appen i sig har gjort ett relativt bra jobb att försvenska uppplevelsen. När du väl ska köpa något möts du även av välkända Klarna i kassan. Leveranstiden är dock oftast flera veckor, som det brukar vara ifrån Kina, och Sebastian tror inte köpmönstret kommer ändras över en natt.

– Sådana här skiften tar tid och trender vi ser är inte något som omgående kommer slå igenom utan kommer ske över en längre tidsperiod.

Vi passade även på att fråga hur de som betalleverantör hanterar den långa leveranstiden, om de kräver spårbara paket och om de ställer krav på korrekt tull- och momshantering.

– Kan inte svara på den typen av detaljfrågor eftersom det är en kommersiell relation mellan oss och butiken, svarar Sebastian.

Problematiken med den långa leveranstiden verkar dock lösas med en 45-dagarsfaktura när vi testade tjänsten.

Oavsett om det är Wish, eller någon annan e-handelslösning så pressas svenska e-handlare allt mer ifrån utlandet. Enligt PostNords senaste rapport älskar nordborna att handla ifrån Storbritannien, USA, Kina och Tyskland. Man vänder sig dock först och främst till Storbritannien där den geografiska närheten, språket och snabba leveranser lär bidra till populariteten.

Finns även stora möjligheter

Att e-handeln blir allt mer gränslös öppnar dock samtidigt för möjligheter. Något som Sebastian gärna poängterar:

– Data från en mängd ställen visar att svenskar handlar allt mer cross-border, men det betyder också att fler kunder internationellt kan handla från svenska handlare. Allt eftersom lösningar för betalningar, logistik, ja all typ av lokalisering blir bättre och bättre blir det mindre skillnad i upplevelsen för kunden att handla på en lokal site vs en global site. Här finns också den fantastiska potentialen för svenska handlare, du kan i allt större utsträckning nå ut med din sajt globalt och sälja till kunder i hela världen. I synnerhet med tanke på att svenska e-handlare ligger så långt fram inom e-handel finns här en fantastisk potential, liksom att vår begränsade hemma-marknad gör att vi tänker internationellt tidigt, berättar Sebastian.

Viktigt med starkt varumärke

Även om svenska e-handlare är duktiga så betyder denna utveckling att många kommer att slås ut globalt sett. Sebastian tror att en konsekvens kommer bli en satsning på det egna varumärket och egna produkter, en utveckling vi redan nu ser flera e-handlare anpassa sig till.

– Givetvis leder också en sådan förändring till ökad konkurrens vilket vi tror kommer leda till att handlare primärt kommer röra sig i två riktningar. Antingen till att bli egna brands, det vill säga att ha unika produkter. H&M och Ikea är bra exempel men vi ser också många online-klädhandlare idag som tagit fram egna kollektioner och egna varumärken. Det andra kommer att vara att hitta nya sätt att presentera produkter och nå kunderna, intressanta exempel på detta är Lyst.com och Beautylish, vi kallar det för discovery. Ridestore.se är ett svenskt exempel. I förlängningen är detta köpknappen i inredningsmagasinet som "the holy grail" (och där köpet inte avslutas genom en redirect). Sådant har vi sett tidigare, skillnaden nu är att de blir globala väldigt fort vilket gör att avkastningen på investeringen i mer intressanta shopping-upplevelser är enklare att räkna hem, förklarar Sebastian.

Det gäller att vara bäst

Vad kan man då göra för att lyckas i detta globala landskap som sakta men säkert öppnas upp. Det Sebastian ser hända är något som även vi pratat om tidigare, att som mindre e-handlare nischa och specialisera sig.

– I en framtid där man kan sälja globalt lika enkelt som lokalt och där ens kunder får samma lokala upplevelse i form av språk, betalningar, logistik och så vidare, så innebär det att marknaden blir extremt mycket större samtidigt som konkurrensen ökar. Historiskt har det alltid lett till en ökad specialisering. Det gäller att vara bäst på någonting och vara riktigt bra på det. Kanske ska jag inte sälja tio olika kategorier av produkter men vara absolut bäst i en kategori?, säger Sebastian Siemiatkowski.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se