Tillväxten för de populäraste SVOD-tjänsterna fortsätter. I Sverige står Netflix för en betydande del och under det fjärde kvartalet 2014 ska 1,5 miljoner svenskar haft tillgång till tjänsten. En ökning med över 600 000 personer jämfört med fjärde kvartalet 2013 enligt företaget Mediamätning i Skandinavien, MMS.
Även i USA fortsätter den strömmande videotjänsten att plocka marknadsandelar. Enligt en ny undersökning genomförd av Nielsen, ett globalt marknadsundersökningsföretag, prenumererar idag 40 procent av hushållen i USA på en streamingtjänst. En stor andel av dessa föredrar Netflix framför konkurrenterna.
Amazon ligger tvåa
Enligt rapporten, 2014 Total Audience Report, finns Netflix i 36 procent av de amerikanska hemmen som prenumererar på strömmande videotjänster. Två på listan kommer Amazon Instant Video, som är en "gratistjänst" inuti Amazon Prime, med 13 procent av marknaden.
När det gäller Amazon Instant Video så blir det ju därmed lite oklart hur många av de som är Prime-kunder som faktiskt använder videotjänsten. Man nämner inte heller vilka som kommer trea på listan, men klart är i alla fall att Netflix har lyckats sno åt sig en rejäl bit av en jättemarknad.