Modehandeln på nätet fick en bra start på det nya året. I januari ökade försäljningen med 2,4 procent jämfört med samma månad föregående år. Februari blev ännu bättre än så.
Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, ökade under förra månaden med 7,4 procent jämfört med februari 2014.
– Internethandeln fortsätter att öka. Tillväxten i februari landade på 7,4 procent, vilket är betydligt starkare än årstakten 2014, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
Lovande vårkänslor
Många gånger kan februariökningar tyda på för stora vinterlager men i år tror Mikael Sandström uppgången snarare kan bero på vårkänslor. Något som bådar gott inför framtiden.
– Även mars kan bli bra om vi får en tidig vår. Vad som dock talar emot en försäljningsökning är att mars bara har fyra lördagar mot fjolårets fem vilket gör det lite besvärligare, säger Mikael Sandström.
Foto: iStock