Nelly startades av Jarno Vanhatapio hemma i hans lägenhet. Han var trött på sitt jobb inom byggbranschen och ville göra något nytt. Svaret blev försäljningen på nätet av underkläder och badkläder för kvinnor. Bolaget växte explosionsartat från starten 2003, och köptes till 90 procent av CDON Group 2007.
Jarno stannade kvar och var med när bolaget gick från en omsättning på 15 miljoner kronor och när han lämnade bolaget visade det senaste bokslutet en omsättning om 841 miljoner kronor.
Jarno intervjuas av Rikard Westberg på Emeet #4
Vi vet idag med säkerhet att Jarno går tillbaka till sin hemmaplan, kläder och accessoarer via e-handel. Jarno slutar därmed att vara operativ i ZooZoo och lägger över sitt fokus på att driva den nya satsningen. Efter bara fem dagar har han säkrat sin emission i det nya bolaget, vars finansieringsrunda stängdes i förtid då man hade ett intresse från investerare som uppgick till hela 180 procent av emissionen.
Investeringen kommer överraskande nog inte från riskkapital inom e-handel eller teknik utan från privata investerare.
Det gick så fort så vi knappt hunnit samla oss. Men det är riktigt spännande entreprenörer som signat på, och vi hade intresse för det dubbla och fick säga nej till många. Så man får vara väldigt ödmjuk och tacksam i detta läget, säger Jarno Vanhatapio.
Jarno satsar också sina egna pengar i projektet och äger ungefär hälften av bolaget efter att rundan stängt. Det känns inte särskilt överraskande att intresset var såpass stort när det gällde en nisch som Jarno har stenkoll på och ett bevisat track record.
Ska han krossa Nelly nu?
Frågan i mångas tankar är antagligen om Jarno ska försöka göra om resan med Nelly och försöka ta över deras plats på tronen, men när vi frågar Jarno om han ska konkurrera mot Nelly säger han kort och koncist:
Nej, jag har redan gjort den resan en gång. Denna satsning har en annan vinkling även om det också är primärt mot kvinnor.
Pressbild, ZooZoo
Jarno har jobbat 80 procent med djurbutiken sedan start och samtidigt investerat och varit aktiv i andra verksamheter vid sidan av. I och med det nya bolaget lämnar han sin operativa roll i ZooZoo, som tas över av ledningsgruppen och nyckelpersonal. Tillväxten ligger på över 150 procent under 2015 och har en omsättningstakt på 60-70 miljoner, med en beräknad omsättning på 100 miljoner tredje verksamhetsåret (2016).
Och om vi vill så kan vi snart vända till lönsamhet. Då vi närmar oss breakeven på månadbasis nu. Det är en tuff marknad och vi har tillsammans med några få större aktörer fått gå i bräschen för onlinehandeln och det kostar energi och pengar, säger Jarno.
Han säger också att timingen för att lämna är rätt nu, men att han förblir den största ägaren i bolaget och nyligen även utökat sitt ägande ihop med det externa investmentbolaget Optimizer Invest.
Jarno säger att han har saknat mode på nätet senaste tiden och att han nu kommer dedikera majoriteten av sin tid till det nya projektet och bli operativ som VD i bolaget. Han har försökt styra om mer mot att vara affärsängel i andras bolag, men känner att han inte har tålamodet för att göra det utan vill stå vid rodret själv.
Jag går tillbaka till att vara super-operativ i min nya fashionsatsning. Så ja det blir mer än heltid på det.
Han har också avyttrat en del innehav som ej handlar om mode, och han kommer fokusera helt på satsningar i den branschen framöver både genom det nya bolaget och hans andra engagemang.
"Återkommer när vi taktar 100 miljoner"
Inom 3-6 månader ska man anställa tiotalet personer i Göteborg. Man söker bland annat inköpare, designers, marknadsförare, ekonomichef, lagerchef med lagerpersonal, kundtjänst och engelsk copywriter.
Gissningsvis har man planer på att gå internationellt från starten om man ska tolka personalbehoven.
När jag ber om mer detaljer säger Jarno att han är trött på att stå i rampljuset och att han känner att han gör mest nytta när han jobbar fokuserat med bolaget istället för att prata om det och han avslutar intervjun med följande ord:
Jag återkommer med update när vi har en Runningrate på 100 miljoner på detta modebolag. Det är ju först då bolaget bevisat sig.