ANNONS

Daily Mails E-handel skor sig på kändisarnas kläder

Daily Mails E-handel skor sig på kändisarnas kläder

Minskade annonsintäkter och färre prenumeranter har fått tidningsbranschen att snegla allt mer åt e-handeln, och med många läsare kan den bli en viktig inkomstkälla. Men medan många fortfarande kämpar med att få till en fungerande modell, hävdar brittiska Daily Mail att man redan lyckats.

ANNONS

Redan 2013 lanserade Daily Mail i sin brittiska webbpublikation tjänsten och plattformen Fashion Finder. Något som gör det möjligt för läsarna att enkelt köpa kläder och accessoarer inspirerade av vad deras favoritkändisar har på sig.

Tidningen har ett antal dedikerade redaktörer som väljer ut både exklusiva, och lite mer prisvärda alternativ på sajter som Net-a-Porter och Topshop. Butiker och varumärken kan inte betala för att de eller deras produkter ska synas i Fashion Finder, men man tillåter dem att annonsera med köpknappar på sajten.

Enligt Daily Mail genererar plattformen i genomsnitt 450 köp dagligen i Storbritannien. Något som i runda slängar innebär en försäljning runt 800 000 dollar per månad för återförsäljarna. Av den försäljningen tar sedan Daily Mail en liten provision.

Engagerar läsarna

Nyligen lanserades tjänsten i USA och även om Jon Steinberg, vd för Daily Mail i Nordamerika, inte tror att affiliate-verksamheten kommer att bli den stora kassakon, så ser han stor potential i annonsförsäljningen.

Mycket tack vare det faktum att det är en redaktionellt skapad produkt som engagerar läsaren, istället för att bara försöka sälja.

– Siffrorna som man kunde visa upp i Storbritannien i termer av engagemang runt Fashion Finder var ganska spektakulära. Jag tror att anledningen till varför andra e-handelssatsningar inte fungerar i vissa fall är att de börjar med kommersiella imperativ som,"Nu ska vi sälja massor av saker" i motsats till "Vad är det som faktiskt engagerar folk”, säger Jon Steinberg.

Källa: AdWeek

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se