Nätmaten är fortfarande en liten bransch. Mindre än en procent av livsmedelshandeln sker i dag via nätet men svenskarna har börjat att handla allt mer mat online. Enligt rapporten D-food Index ökade försäljningen av lösplock med 63 procent under 2014, och så ser det ut att fortsätta.
– Utsikterna för 2015 är goda. Den ökade mognaden hos både konsumenter och företag, den tekniska utvecklingen och nya leveransmöjligheter tyder på att vi kommer att se en stark utveckling även nästa år, kommenterade Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel rapporten.
En av de stora aktörerna inom lösplock är MatHem som under förra året omsatte 447 miljoner kronor. Nästan dubbelt så mycket som föregående år, men trots det gjorde bolaget en förlust på 100 miljoner kronor.
– Det var helt enligt plan. Vi lägger mycket pengar på marknadsföring och har också investerat tungt i kylrum och kylbilar. Men nu växer vi med hundra procent nästan varje månad. Det är som en ketchupeffekt. I slutet av året kommer vi att bli lönsamma på månadsbasis, säger Mathems vd, Tomas Kull till Svenska Dagbladet.
ICA storsatsar
Samtidigt har allt fler av de etablerade jättarna inom dagligvaruhandeln nu börjat snegla åt näthandeln. Bland annat säger ICA, som nu storsatsar med en ny central e-handelslösning, att man ska vara ledande på den svenska e-handelsmarknaden för dagligvaror 2017.
– För att det här verkligen ska lyfta krävs att de stora dagligvaruföretagen satsar. Och skulle Ica verkligen bestämma sig för att det här är viktigt, på samma sätt som man gjort med egna varumärken, spelar det ingen roll hur väl företag som Mathem har positionerat sig, säger Ulf Johansson, professor vid Lunds universitet som forskar om dagligvarubranschen.
Utöver lösplock så utgörs nätmaten även av färdigplockade matkassar och försäljningen av middagslösningar ökade under förra året med 25 procent. Här är Linas matkasse och Middagsfrid ledande på marknaden och båda kan nu visa upp vinst. Båda sägs just nu även vara till salu.
ICA eller Axfood har nämnts som tänkbara köpare. Något bland annat vi har ställt oss tveksamma till, särskilt med tanke på att Axfoods vd, Anders Strålman, inte är helt såld på idén med mat på nätet.
– Jag ser ingen större anledning till det. Ica har själv ett sådant erbjudande i eget namn. Axfood har inte visat intresse för e-handel och levererar redan till flera av de här bolagen, som Mathem, säger Christian Anderson-Blink, analytiker på Swedbank.
Källa: SvD
Foto: MatHem