ANNONS

Importerad mjölk flödar in över Kinas gränser

Importerad mjölk flödar in över Kinas gränser

Suget efter internationella varumärken och produkter är stort i Kina, särskilt när det gäller livsmedel. Det har fått många små och medelstora kinesiska e-handlare att importera dagligvaror från utlandet. Något man hoppas ska hjälpa dem i kampen mot jättar som Alibaba och JD.com.

ANNONS

Allt fler kineser suktar efter internationella produkter och dagligvaror. Delvis för att man inte litar på kvalitén på lokala livsmedel, men även för att kinesiska livsmedelsproducenter har svårt att möta den inhemska efterfrågan.

Något som har fått många små och medelstora kinesiska e-handlare att ta upp kampen med giganter som Alibaba och JD.com när det gäller importerade livsmedel. Den gränsöverskridande e-handeln i Kina spås vara värd 1 biljon dollar år 2016 och sedan 2012 har mer än 2000 företag registrerat sig för gränsöverskridande e-handel.

– Lokala e-handelsföretag kan inte tillgodose behoven hos de kinesiska konsumenterna som handlar alltmer från utlandet, säger Masa Ren, vice vd för internationella e-handelstjänster vid SF Express, ett av Kinas största logistikföretag.

Söker lyckan i utlandet

I januari lanserade även SF Express en e-handelsportal där man säljer hummer, mjölkpulver och en rad andra produkter från länder som Kanada och Japan. Men man är långt ifrån ensamma.

Netease är en av många som vill ha sin del av segmentet som kallas ”Haitao”, vilket på ett ungefär betyder ”söka skatter i utlandet”. Därför slog man sig för någon månad sen samman med Sinotrans för att öppna en onlinebazaar med importerade livsmedel.

Men det är många som tror att de mindre aktörerna kommer att få det svårt i konkurrensen med jättarna. JD.com lanserade nyligen en satsning på importerade livsmedel och e-handlaren kommer att importera allt från mjölk och frukt till fisk och skaldjur från USA, Australien, Kanada, Chile, Frankrike och Nya Zeeland.

Dörrarna står öppna

Den största av dem alla är Alibaba som kontrollerar 80 procent av e-handelsmarknaden i Kina, och som via Tmall Global lockar allt fler internationella varumärken till Kina.

Samtidigt har utländska företag nu en bra möjlighet att ta sig in på denna lukrativa marknad när Kina öppnat upp för fullt utländskt ägande av e-handelsföretag i Shanghais frihandelszon.

Amazon är en av många som fått en ny väg in i landet, och i augusti 2014 utökade e-handelsjätten sin närvaro i Kina med en ny distributionscentral i Shanghai.

– Dörrarna står öppna i Kina för amerikanska företag. Något som omfattar både stora varumärken samt små och medelstora företag eftersom efterfrågan på högkvalitativa varor och tjänster aldrig varit större än nu, säger Scott Williams, vice president of programs and services vid den amerikanska handelskammaren i Shanghai.

Källa: Reuters

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se