Det ska ha varit redan förra året som VISA bytte sin grafiska profil, men ingen verkar ha märkt det. Fortfarande är den guldvingade logotypen den vanligaste vi hittar hos svenska e-handlare. Men denna logotyp finns alltså inte längre.
Tydligen ska bankerna, enligt DIBS, ha påbörjat påtryckningsarbete för att få e-handlare att byta till rätt logotyp. Har du fått ett brev från din inlösare? -Berätta i kommentarerna.
Den nya designen
Numera är namnet VISA helt i mörkblått, men när man visar det som ett betalsätt ska man enligt DIBS bloggpost, som uppmärksammade oss på detta, använda den klassiska "kortdesignen". Tyvärr hittar vi inga formella guider från VISA till hur man ska använda logotypen i e-handelssammanhang, men detta är alltså det vi har att gå på idag.
Bonus - film som visar VISA-logotypens "utveckling" senaste 50 åren
Enligt källorna ska den nya logotypen vara en återgång till VISA:s historiska logotyp och formspråk. De har gjort denna filmen som visar detta. Tyvärr verkar de inte ha gjort det så lättåtkomligt att hitta de nya logotyperna eller förstå vilka man ska använda. Filmen är dock ganska underhållande.
Källa: Pressrelease från VISA, DIBS blogg, Underconsideration